בשמים מפתים

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ז    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ז17 נַפְתִּי מִשְׁכָּבִי מֹר אֲהָלִים וְקִנָּמוֹן;

 סגולות

'- הנפתי ופיזרתי על משכבי בשמים משובחים - מור, אהלים וקינמון.'

 מצודות

נפתי (הזלתי והתכתי) על משכבי מור אהלים וקנמון (שמות מיני בושם) להביא הריח.


 הקבלות

הבשמים יכולים לשמש לרעה אך גם לטובה: כשתתחתן עם רעיה צנועה, שיר השירים ד12: "גַּן נָעוּל אֲחֹתִי כַלָּה, גַּל נָעוּל, מַעְיָן חָתוּם" (פירוט), שפתיה יטיפו נופת עבורך בלבד, שיר השירים ד11: "נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתוֹתַיִךְ כַּלָּה, דְּבַשׁ וְחָלָב תַּחַת לְשׁוֹנֵךְ, וְרֵיחַ שַׂלְמֹתַיִךְ כְּרֵיחַ לְבָנוֹן", והיא תתבשם בכל הבשמים המשובחים לכבודך בלבד, שיר השירים ד14: "נֵרְדְּ וְכַרְכֹּם קָנֶה וְקִנָּמוֹן עִם כָּל עֲצֵי לְבוֹנָה, מֹר וַאֲהָלוֹת עִם כָּל רָאשֵׁי בְשָׂמִים". ראו גם ריח ומשיכה בתנ"ך

-

וברמה גבוהה יותר, גם האטון מהפסוק הקודם וגם הבשמים בפסוק שלנו יכולים לשמש לעבודת ה' במשכן, שמות לה18: "אֶת יִתְדֹת הַמִּשְׁכָּן וְאֶת יִתְדֹת הֶחָצֵר וְאֶת מֵיתְרֵיהֶם" מתורגם "וְיַת אֲטוּנֵיהוֹן", והבשמים נזכרו גם בקשר לשמן המשחה, שמות ל23: "וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים, רֹאשׁ מָר דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם".

 דקויות

נפתי -

1. "הנפתי הריח, כמניף בסודר בבית הבושם, להביא הריח מלמעלה למטה" (רש"י).

2. "התכתי", "ענין הזלה והתכה, כמו 'נופת תטופנה'" (מצודת דוד), "הזלה ויציקה" (מלבי"ם).

3. הקטרתי (רש"י בשם דונש); ייתכן שהכוונה למכשיר נקוב כמו נָפָה, שבו היו שורפים עשבי בושם כדי לפזר את ריחם בחדר (דעת מקרא).

 פרק ז    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות