נקי = א. ללא חטא גלוי, ב. פטור מעונש או התחייבות

קוד: נקה= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

בלשון ימינו, נקי משמש בעיקר במשמעות מוחשית - לא מלוכלך, ללא זיהום חיצוני.

בלשון המקרא, המשמעות המוחשית מופיעה רק בחלק קטן מהפסוקים:

ברוב המקומות המשמעות היא מופשטת:

א. נקי = פטור ממחוייבות

ב. נקי = פטור מעונש

בכמה נבואות ותוכחות נאמר, שהנוהג באופן מסויים "לא ינקה", כלומר לא יהיה פטור מעונש. גם אם לא ייענש מייד, העונש יגיע בסופו של דבר:
בפסוקים רבים המדברים על רצח, נזכר הביטוי "דם נקי"; הכוונה היא לנרצח שהוא פטור מעונש מוות - גם אם אינו צדיק גמור בעיני הרוצח:

ג. נקי = ללא חטא גלוי

כמו המשמעות המוחשית של השורש "נקי", גם המשמעות המופשטת מתייחסת לנקיון גלוי של המעשים - מעשים ללא חטא; בדרך כלל משתמשים בביטוי "נקי כפיים" או "נקיון כפיים":

פסוקים שאפשר לפרש בכמה דרכים:


מושגים קרובים

נקי - צדיק

ע"פ מלבי"ם: "הנקי הוא בהשקף אל עצמו, שהוא עצמו חף מפשע. והצדיק הוא בהשקף אל אחרים, שאחרים יצדיקו אותו", "הנקי יציין שהוא בפני עצמו נקי מחטא, הגם שיוכל להיות שבני אדם יחשדו אותו... והצדיק יציין שהוא צדיק בדינו בעיני בני אדם..." (מכילתא שמות ג7 סימן ריא, איוב ד7 ועוד); אולם, כפי שהסברנו למעלה, נראה שההיפך הוא הנכון:
  • השורש "נקה" מציין במקרים רבים פטור מעונש בדיני אדם;
  • הביטוי "נקיון כפיים" מציין מעשים שהם חיצונים וגלויים (לא מצאנו ביטוי כמו "נקיון לבב");
  • ההאשמה החמורה על שפיכת "דם נקי" היא משום שחפותם של הנרצחים גלויה וידועה; אם אותם נרצחים, במעשיהם הגלויים, הם פושעים מסוכנים, ורק בסתר הם נקיים - קשה להאשים את מי ששופך את דמם.
ראו גם צדיק.

נקי - תמים

ראו תמים.

 

פסוקים נוספים

  • שמואל ב יד9: "וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הַתְּקוֹעִית אֶל הַמֶּלֶךְ 'עָלַי אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ העון וְעַל בֵּית אָבִי, וְהַמֶּלֶךְ וְכִסְאוֹ נָקִי'"
  • ירמיהו מו28: "אַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב נְאֻם ידוד כִּי אִתְּךָ אָנִי כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדַּחְתִּיךָ שָׁמָּה וְאֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ"
  • ירמיהו מט12: "כִּי כֹה אָמַר ידוד הִנֵּה אֲשֶׁר אֵין מִשְׁפָּטָם לִשְׁתּוֹת הַכּוֹס שָׁתוֹ יִשְׁתּוּ וְאַתָּה הוּא נָקֹה תִּנָּקֶה לֹא תִנָּקֶה כִּי שָׁתֹה תִּשְׁתֶּה"
  • הושע ח5: "זָנַח עֶגְלֵךְ שֹׁמְרוֹן, חָרָה אַפִּי בָּם, עַד מָתַי לֹא יוּכְלוּ נִקָּיֹן"
  • יואל ד21: "וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי וידוד שֹׁכֵן בְּצִיּוֹן"
  • נחום א3: "ידוד אֶרֶךְ אַפַּיִם וגדול[וּגְדָל] כֹּחַ וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה, ה' בְּסוּפָה וּבִשְׂעָרָה דַּרְכּוֹ וְעָנָן אֲבַק רַגְלָיו"
  • זכריה ה3: "וַיֹּאמֶר אֵלַי זֹאת הָאָלָה הַיּוֹצֵאת עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ כִּי כָל הַגֹּנֵב מִזֶּה כָּמוֹהָ נִקָּה וְכָל הַנִּשְׁבָּע מִזֶּה כָּמוֹהָ נִקָּה"
  • תהלים טו5: "כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ, וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח; עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם"
  • תהלים יט14: "גַּם מִזֵּדִים חֲשֹׂךְ עַבְדֶּךָ, אַל יִמְשְׁלוּ בִי, אָז אֵיתָם וְנִקֵּיתִי מִפֶּשַׁע רָב"
  • איוב ד7: "זְכָר נָא, מִי הוּא נָקִי אָבָד, וְאֵיפֹה יְשָׁרִים נִכְחָדוּ?"
  • איוב יז8: "יָשֹׁמּוּ יְשָׁרִים עַל זֹאת, וְנָקִי עַל חָנֵף יִתְעֹרָר"
  • איוב כב19: "יִרְאוּ צַדִּיקִים וְיִשְׂמָחוּ, וְנָקִי יִלְעַג לָמוֹ"
  • איוב כב30: "יְמַלֵּט אִי נָקִי, וְנִמְלַט בְּבֹר כַּפֶּיךָ"
  • איוב כז17: "יָכִין וְצַדִּיק יִלְבָּשׁ, וְכֶסֶף נָקִי יַחֲלֹק"
  • משלי א11: "אִם יֹאמְרוּ 'לְכָה אִתָּנוּ, נֶאֶרְבָה לְדָם, נִצְפְּנָה לְנָקִי חִנָּם'"

תגובות