שינויים פתאומיים מזעזעים את הארץ

קוד: ביאור:משלי ל21 בתנ"ך

סוג: תוכן2

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

משלי ל21-23: "תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ, וְתַחַת אַרְבַּע לֹא תוּכַל שְׂאֵת: תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ, וְנָבָל כִּי יִשְׂבַּע לָחֶם; תַּחַת שְׂנוּאָה כִּי תִבָּעֵל, וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ

בגלל שלוש תופעות הארץ רוגזת ורועשת, וארבע תופעות מזעזעות את הארץ עד שהיא לא יכולה לשאת (לסבול) אותן:

- בגלל עבד אשר נעשה מלך בבת אחת, ובגלל נבל (אדם גס וחייתי) אשר נעשה בבת-אחת עשיר ושבע;

עצות

אנשים שמעמדם הכלכלי נמוך, או שאין להם מספיק השפעה פוליטית, חולמים לפעמים על מהפכה, שבה כל ה"אליטות" יאבדו את כוחן, והאנשים העניים והחלשים יתפסו את השלטון. ספר משלי מתנגד למהפכות, ותומך בשינויים הדרגתיים יותר.

הפסוקים מתארים שינויים קיצוניים במעמדות של ארבעה בני אדם - שני גברים ושתי נשים:

עבד כי ימלוך = איש העולה בבת-אחת ממעמד של עבד למעמד של מלך, מבלי שלמד את דרכי הניהול של ממלכה;

נבל כי ישבע לחם = איש גס והמוני, העולה בבת-אחת למעמד של עשיר שבע, מבלי שתיקן את מידות הנפש שלו;

שנואה כי תיבעל = אישה שעולה בבת-אחת ממעמד של אישה שנואה ומורחקת למעמד של בעלת הבית;

שפחה כי תירש גברתה = אישה שעולה בבת-אחת ממעמד של שפחה למעמד של גבירה.

אפשר ורצוי שיהיו שינויים במעמדות החברתיים, אבל לא בבת אחת אלא בהדרגה, כדי שנפש האדם תספיק להתרגל לשינוי. למשל, עבד יכול לעלות למעמד של מושל, אבל בהדרגה:

הדרך לשינוי חברתי, על-פי ספר משלי, היא הדרגתית - לא מהפכות אלימות שמרעישות את הארץ, אלא שינויים מתונים המאפשרים לבעלי כישרון לעלות בהדרגה במעמדם הכלכלי והחברתי.

הקבלות

הוכחות הסטוריות לפסוקנו ניתנו במהפכות הרבות שהיו במאות השנים האחרונות - בצרפת, ברוסיה ועוד; במקרים רבים, המהפכנים נעשו אכזריים יותר מהשליטים שנגדם מרדו, והארץ רגזה תחת עבד כי ימלוך.

גם בתנ"ך: יפתח הגלעדי היה מנהיג של כנופיית "אנשים ריקים" (שופטים יא3); כשהמצב הבטחוני התדרדר, פנו אליו זקני גלעד וביקשו ממנו להיות "קצין" בצבא, אבל הוא לא הסתפק בקצונה, הוא דרש להיות ראש הממשלה, שופטים יא9: "וַיֹּאמֶר יִפְתָּח אֶל זִקְנֵי גִלְעָד אִם מְשִׁיבִים אַתֶּם אוֹתִי לְהִלָּחֵם בִּבְנֵי עַמּוֹן וְנָתַן ה' אוֹתָם לְפָנָי אָנֹכִי אֶהְיֶה לָכֶם לְרֹאשׁ"; זקני גלעד הסכימו בלית ברירה, אבל העליה המהירה מדי של יפתח גרמה לאסון - הביטחון העצמי שלו עדיין נשאר נמוך, והצורך שלו להקפיד על כבודו עדיין נשאר גבוה, וכשבני אפרים באו וצעקו עליו, שופטים יב1: "מַדּוּעַ עָבַרְתָּ לְהִלָּחֵם בִּבְנֵי עַמּוֹן, וְלָנוּ לֹא קָרָאתָ לָלֶכֶת עִמָּךְ? בֵּיתְךָ נִשְׂרֹף עָלֶיךָ בָּאֵשׁ!" הוא לא ניסה להשלים עמם (כמו שעשה גדעון לפניו), אלא יצא להילחם בהם והרג 42000 איש.

עבד ונבל

דוד היה עבדו של שאול, ושמואל הנביא משח אותו למלך. אולם נבל הכרמלי לא הכיר במלכותו, וסירב לתת לו לחם לאכול, שמואל א כה10-11: "וַיַּעַן נָבָל אֶת עַבְדֵי דָוִד וַיֹּאמֶר: מִי דָוִד וּמִי בֶן יִשָׁי? הַיּוֹם רַבּוּ עֲבָדִים הַמִּתְפָּרְצִים אִישׁ מִפְּנֵי אֲדֹנָיו! וְלָקַחְתִּי אֶת לַחְמִי וְאֵת מֵימַי וְאֶת טָבַחְתִּי אֲשֶׁר טִבְחָתִי לְגֹזְזָי, וְנָתַתִּי לַאֲנָשִׁים אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתִּי אֵי מִזֶּה הֵמָּה?!".   באותו זמן, נבל אכן שבע לחם, אולם זמן קצר לאחר מכן, נבל מת, ודוד העבד נעשה  מלך. התהפוכות האלה אכן הרגיזו והרעישו את הארץ.

ישנה נבואה דומה ב ישעיהו כד1-2: "הִנֵּה ה' בּוֹקֵק הָאָרֶץ וּבוֹלְקָהּ, וְעִוָּה פָנֶיהָ, וְהֵפִיץ יֹשְׁבֶיהָ; וְהָיָה כָעָם כַּכֹּהֵן, כַּעֶבֶד כַּאדֹנָיו, כַּשִּׁפְחָה כַּגְּבִרְתָּהּ, כַּקּוֹנֶה כַּמּוֹכֵר, כַּמַּלְוֶה כַּלֹּוֶה, כַּנֹּשֶׁה כַּאֲשֶׁר נֹשֶׁא בוֹ". אך שם, כנראה, הסדר הפוך: קודם הארץ תיהרס (למשל ע"י רעידת אדמה או אסון אחר), ואז - כתוצאה מכך - כולם יהיו שווים: העבד ואדוניו, השפחה וגברתה, כולם יאבדו את מעמדם באופן שווה.

פסוקים נוספים מביעים התנגדות לשינויים מהפכניים במעמדות:

  • משלי כח3: "גֶּבֶר רָשׁ וְעֹשֵׁק דַּלִּים - מָטָר סֹחֵף וְאֵין לָחֶם" (פירוט).
  • משלי יט10: "לֹא נָאוֶה לִכְסִיל תַּעֲנוּג, אַף כִּי לְעֶבֶד מְשֹל בְשָׂרִים" (פירוט).
  • קהלת י7: "רָאִיתִי עֲבָדִים עַל סוּסִים, וְשָׂרִים הֹלְכִים כַּעֲבָדִים עַל הָאָרֶץ" (פירוט)

ראו גם פסוקים נוספים עם המילה נבל = ברברי, גס וחייתי.

תגובות