נכונו ללצים שפטים

קוד: ביאור:משלי יט29 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי יט29: "נָכוֹנוּ לַלֵּצִים שְׁפָטִים, וּמַהֲלֻמוֹת לְגֵו כְּסִילִים"

ה' מכין שפטים (מכות במשפט, מידה כנגד מידה) לאנשים המתלוצצים ומזלזלים בדבריו;   ומכין מהלומות (מכות) לגופם של הכסילים (שאינם רוצים ללמוד בחכמה).

הקבלות

שפטים נזכרו בתורה ככינוי למכות שה' הביא על מצרים:

ובנבואת יחזקאל ככינוי למכות שה' יביא על עם ישראל ועמים אחרים:

מכאן, שגם הפסוק שלנו מתאר את העונשים שה' מביא על עמים ומנהיגים לצים = המזלזלים ולועגים לאנשים ולערכים, כדברי הנביא ישעיהו על מנהיגי ישראל, ישעיהו כח14: "לָכֵן שִׁמְעוּ דְבַר ה' אַנְשֵׁי לָצוֹן, מֹשְׁלֵי הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלָם", ישעיהו כח22: "וְעַתָּה אַל תִּתְלוֹצָצוּ פֶּן יֶחְזְקוּ מוֹסְרֵיכֶם, כִּי כָלָה וְנֶחֱרָצָה שָׁמַעְתִּי מֵאֵת ד' ה' צְבָאוֹת עַל כָּל הָאָרֶץ".

המצרים, אמנם, לא נקראו בתורה לצים, אבל הם נקראו לצים במדרש, למשל, על משלי ג34: "אִם לַלֵּצִים הוּא יָלִיץ" (פירוט), פירשו חכמי המדרש, "הקדוש ברוך הוא מתרה בו באדם פעם ראשונה שניה ושלישית, ואינו חוזר בו, והוא נועל לבו מן התשובה כדי לפרוע ממנו מה שחטא; אף כך פרעה הרשע: כיון ששיגר הקדוש ברוך הוא חמש פעמים ולא השגיח על דבריו, אמר לו הקדוש ברוך הוא אתה הקשית ערפך והכבדת את לבך - הריני מוסיף לך טומאה על טומאתך" (ריש לקיש, שמות רבה יג ג; ראו גם ליצנות בפרשה / אהובה קליין); המצרים זלזלו בה', שמות ה2: "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה: מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל?! לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה', וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ" (פירוט), ולכן ה' הביא עליהם שפטים.

ומהלומות לגו כסילים - הסיבה, משלי כג9: "בְּאָזְנֵי כְסִיל אַל תְּדַבֵּר, כִּי יָבוּז לְשֵׂכֶל מִלֶּיךָ" (פירוט).

דקויות

רש"י פירש שהכוונה לעונש מה', "נכונו ללצים - הקב"ה זימן לו שפטים של צרעת, לזה הלץ המספר בלשון הרע" (רש"י); כך גם ברוב ההקבלות.

אולם רלב"ג פירש שהכוונה לעונש בידי אדם: "נכונו ללצים שפטים - כי מפני הלעיגם על האנשים, ימצאו בהם שישפטו אותם שפטים גדולים; ולגוף הכסילים נכונו שברים, כי לסכלותם יעשו ענינים מגונים כנגד האנשים" (רלב"ג).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • על ספר משלי / יהושע מ' גרינץ - דעת: ללצים שפטים ומהלמות לגו כסילים" (יט, כט). אכן רק אדם בליעל ואיש תהפוכות ישלח מדון ויחדש רע (ג יד). ומה התועלת? "פתע ישבר ואין מרפא" (שם, טו). מהדברים השנואים על ה' ... (cache)

תגובות