ריפוי בדיבור

קוד: ביאור:משלי טז24 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

משלי טז24: "צוּף דְּבַשׁ אִמְרֵי נֹעַם, מָתוֹק לַנֶּפֶשׁ וּמַרְפֵּא לָעָצֶם"

אמירות נעימות, ידידותיות וחכמות, הן כמו צוף דבש - הן גם מתוקות לנפש וגם מרפאות את העצם (הגוף).

עצות

הפסוק מלמד, שאפשר לרפא את הנפש וגם את הגוף בדיבורים - אמרי נועם.

כדי לדעת איך בדיוק לרפא בדיבור, יש להבין את משמעות המושג נֹעַם:

1. נועם קשור לידידות, אהבה וברית:

אם כך, אפשר לרפא אדם חולה בכך שמדברים עמו דיבורים של ידידות ואהבה.

2. נועם קשור גם לשירים:

אם כך, אפשר לרפא אדם חולה בכך ששרים לו שירים יפים.

3. נועם קשור גם לנוכחות ה':

אם כך, אפשר לרפא אדם חולה בדיבורים שמראים לו את נוכחות ה' בכל מקום ובכל אירוע שקורה לו.

4. נועם קשור גם לחכמה:

אם כך, אפשר לרפא אדם חולה בדיבורים של חכמה ולימוד. 

הקבלות

צוף דבש - שלושה פסוקים נוספים בספר משלי מדברים על דבש כמשל, וניתן ללמוד מהם גם על ריפוי בדיבור:

מרפא לעצם - אמרי נועם מרפאים את העצמות, כלומר את הגוף; אבל לא רק את הגוף:

הקבלות נוספות:

פסוקים נוספים עם השורש "נעם"

  • ישעיהו יז10: "כִּי שָׁכַחַתְּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵךְ וְצוּר מָעֻזֵּךְ לֹא זָכָרְתְּ עַל כֵּן תִּטְּעִי נִטְעֵי נַעֲמָנִים וּזְמֹרַת זָר תִּזְרָעֶנּוּ"
  • יחזקאל לב19: "מִמִּי נָעָמְתָּ רְדָה וְהָשְׁכְּבָה אֶת עֲרֵלִים"
  • תהלים טז6: "חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי"
  • תהלים טז11: "תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח"
  • תהלים פא3: "שְׂאוּ זִמְרָה וּתְנוּ תֹף כִּנּוֹר נָעִים עִם נָבֶל"
  • תהלים צ17: "וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ"
  • תהלים קלה3: "הַלְלוּ יָהּ כִּי טוֹב ה'. זַמְּרוּ לִשְׁמוֹ כִּי נָעִים"
  • תהלים קמא4: "אַל תַּט לִבִּי לְדָבָר רָע לְהִתְעוֹלֵל עֲלִלוֹת בְּרֶשַׁע אֶת אִישִׁים פֹּעֲלֵי אָוֶן וּבַל אֶלְחַם בְּמַנְעַמֵּיהֶם"
  • תהלים קמא6: "נִשְׁמְטוּ בִידֵי סֶלַע שֹׁפְטֵיהֶם וְשָׁמְעוּ אֲמָרַי כִּי נָעֵמוּ"
  • איוב לו11: "אִם יִשְׁמְעוּ וְיַעֲבֹדוּ יְכַלּוּ יְמֵיהֶם בַּטּוֹב וּשְׁנֵיהֶם בַּנְּעִימִים"
  • משלי ט17: "אֵשֶׁת כְּסִילוּת הֹמִיָּה פְּתַיּוּת וּבַל-יָדְעָה מָּה. וְיָשְׁבָה לְפֶתַח בֵּיתָהּ--עַל-כִּסֵּא מְרֹמֵי קָרֶת לִקְרֹא לְעֹבְרֵי-דָרֶךְ הַמְיַשְּׁרִים אֹרְחוֹתָם. מִי-פֶתִי יָסֻר הֵנָּה וַחֲסַר-לֵב וְאָמְרָה לּוֹ: מַיִם-גְּנוּבִים יִמְתָּקוּ וְלֶחֶם סְתָרִים יִנְעָם. וְלֹא-יָדַע כִּי-רְפָאִים שָׁם בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל קְרֻאֶיהָ"- חובה להזהיר ולהדגיש כי משל זה נאמר על-דרך ההטעיה (רמי ניר).
  • משלי כב18: "כִּי נָעִים כִּי תִשְׁמְרֵם בְּבִטְנֶךָ, יִכֹּנוּ יַחְדָּו עַל שְׂפָתֶיךָ"
  • משלי כג8: "פִּתְּךָ אָכַלְתָּ תְקִיאֶנָּה' וְשִׁחַתָּ דְּבָרֶיךָ הַנְּעִימִים"
  • משלי כד4: "וּבְדַעַת חֲדָרִים יִמָּלְאוּ כָּל הוֹן יָקָר וְנָעִים"
  • משלי כד25: "וְלַמּוֹכִיחִים יִנְעָם, וַעֲלֵיהֶם תָּבוֹא בִרְכַּת טוֹב" - בניגוד למה שאפשר לחשוב, דווקא למוכיחים יהיו ידידים.
  • שיר השירים א16: "הִנְּךָ יָפֶה דוֹדִי, אַף נָעִים, אַף עַרְשֵׂנוּ רַעֲנָנָה"
  • שיר השירים ז7: "מַה יָּפִית וּמַה נָּעַמְתְּ,אַהֲבָה בַּתַּעֲנוּגִים"

תגובות