האם ה' גילה למשה שם חדש?

קוד: ביאור:שמות ו3 בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: אראל

אל:

לאחר ששליחותו הראשונה של משה לא השיגה את מטרתה, ופרעה רק הכביד את העול על בני ישראל, חזר משה אל ה' ואמר לו, שמות ה22: "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר 'ד', לָמָּה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה? לָמָה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי?".

התשובה הראשונה שענה ה' למשה היא ברורה יחסית, שמות ו1: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה: עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה, כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ"

אבל בהמשך נתן ה' למשה תשובה נוספת, ארוכה יותר וברורה פחות, שמות ו2-3: "וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אֲנִי ה'! וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי, וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם...".

מבקרי המקרא טענו שהפסוק הזה סותר את מה שכתוב בהרבה מקומות בספר בראשית, למשל:

אבל מה שהם כנראה לא שמו לב אליו הוא, שהפסוק עצמו - בהקשרו - מאד לא ברור: משה התלונן לפני ה' שהשליחות שלו נכשלת, שהוא רק גורם נזקים; ומה ה' אמר לו כדי לעודד אותו? "אל תדאג - יש לי עוד שם שהאבות לא הכירו..." מה הקשר?!

כמה פירושים שהוצעו בעבר לנושא זה ניתן למצוא במאמרו של כרמיאל כהן.

כדי להבין את משמעות הפסוק, ננתח את מבנה הנאום של ה' בשמות ו2-8.

מתוך הניתוח עולה, שיש הקבלה בין שני פסוקים בנאום - פסוק 7 מקביל לפסוק 3: מכיוון שה' לא נודע לאבות - ושמי ה' לא נודעתי להם - הוא ייוודע לבנים: ולקחתי אתכם לי לעם, והייתי לכם לאלהים; וידעתם כי אני ה' המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים. הסעיפים האלה מתארים את אחת משלוש המטרות של יציאת מצרים - שבני ישראל ידעו את ה'.

מתוך ההקבלה הזאת נובע, כי הדגש בפסוק הוא לא על ההבדלים בין שמות-הקודש השונים, אלא על ההבדל בין וארא לבין נודעתי: ה' נראה לאברהם יצחק ויעקב - אבל הוא לא נודע להם. השמות נזכרים כאן כדי להדגיש, שגם כאשר ה' נראה לאבות, הוא לא הראה להם את כבודו (כמו שיראה למשה בהמשך), אלא רק את שמותיו: "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב באל שדי ושמי ה'; לא נודעתי להם". ה' נראה אל האבות בשמותיו השונים - בשם אל שדי וגם בשם ה', אולם האבות לא ידעו אותו מקרוב; לא היה להם קשר רצוף ויומיומי איתו. האבות חיו בתוך עולם הטבע, ורק לעתים רחוקות ראו את שמות ה' ושמעו את דבריו.

אבל לא לכך התכוון ה' כשברא את העולם. המטרה של ה' היתה לשכון בתוך בני-האדם ולהתהלך בתוכם כל הזמן, באופן רצוף וקבוע. והמטרה הזו לא הושגה בימי האבות.

המטרה הזאת הושגה רק לאחר יציאת מצרים ומתן תורה, כאשר בני-ישראל בנו משכן לה', וה' שכן בתוכם.

עכשיו אפשר גם להבין מדוע נתן ה' למשה תשובה נוספת. אחד העקרונות בניהול נכון (וגם בפיקוד נכון) הוא - לתת לעובדים את התמונה הכללית: לא רק לתת להם עבודה לעשות - אלא גם להסביר להם מה החשיבות של העבודה שהם עושים, ואיך היא משתלבת בתוכנית הכללית של המפעל (או של הצבא). כשהעובדים יודעים את התמונה הכללית - יש להם יותר מוטיבציה לבצע את תפקידם הפרטי.

זו בדיוק היתה המטרה של ה': כשהוא ראה שמשה מאבד את המוטיבציה שלו - הוא נתן לו את התמונה הכללית, בכך שהסביר לו את הגורמים ואת המטרות שהוא רוצה להשיג ביציאת מצרים: מהמטרה הגופנית ביותר (שחרור בני ישראל מעבדות) ועד המטרה הרוחנית והנעלה ביותר (שכינה בתוך בני ישראל).

תגובות