שני שלבים בלימוד

קוד: ביאור:משלי ד5 בתנ"ך

סוג: מבנה1

מאת: אראל (הגהה: יעל)

אל: סגלות משלי

אחת ההתלבטויות שתלמידים מתלבטים בה, בעיקר בלימודי התורה, היא בין מסורת לבין חידוש. יש טוענים שצריך רק להיצמד למסורת, להתעמק בדבריהם של חכמי הדורות הקודמים, ולא לחדש שום חידוש שאין לו יסוד בדבריהם; ויש טוענים להיפך, שעיקר הלימוד הוא החידוש, וכל לומד צריך להשתדל לחדש חידושים כפי יכולתו כבר בתחילת דרכו. ספר משלי, כדרכו, תומך בגישה ממוצעת. נקרא בפרק ד, בקטע הראשון (פסוקים 1-9):

משלי ד1: "שִׁמְעוּ בָנִים מוּסַר אָב, וְהַקְשִׁיבוּ לָדַעַת בִּינָה": שמעו את דברי המוסר (= ביקורת ואזהרה) שאביכם מלמד אתכם, אבל הקשיבו גם לדעת הבינה (= הכישרון לחשוב ולהסיק מסקנות) שלכם.

משלי ד2: "כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם, תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ": את הדברים הטובים שלקחתי - למדתי מהוריי ומוריי - אני נותן ומעביר אליכם. כל דור מעביר לדור הבא את הדברים הטובים יותר שיש במסורת שקיבל מהדור הקודם, וכך המסורת הולכת ומשתבחת מדור לדור, ולכן תורתי אל תעזובו.

כאן הכותב מתאר את ההדרכה החינוכית שקיבל מהוריו, משלי ד3-4: "כִּי בֵן הָיִיתִי לְאָבִי, רַךְ וְיָחִיד לִפְנֵי אִמִּי; וַיֹּרֵנִי וַיֹּאמֶר לִי: יִתְמָךְ דְּבָרַי לִבֶּךָ, שְׁמֹר מצותי וֶחְיֵה

בשלב הראשון, חכמתם של הדורות הקודמים היא העיקר, והחכם מציע לתלמידים להיצמד אליה כדי שתשמור ותנצור עליהם מטעויות - "אל תעזבה ותשמרך, אהבה ותצרך";

בשלב השני, חידושיו של התלמיד הם העיקר, וחכמתם של הדורות הקודמים היא כמו תכשיט המוסיף יופי וכבוד ללובש - "תתן לראשך לוית חן, עטרת תפארת תמגנך".

פסוקים דומים וקשורים

כבר בתחילת הספר נאמר, שיש לשלב את מסורת הדורות הקודמים בלימוד של הדור החדש, משלי א8-9: "שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ, וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ. כִּי לִוְיַת חֵן הֵם לְרֹאשֶׁךָ, וַעֲנָקִים לְגַרְגְּרֹתֶיךָ" (פירוט).


תגובות