קשר בין פעלים שליליים לבין תארים חיוביים

קוד: קשר בין פעלים שליליים לבין תארים חיוביים בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

לפועל "חָמַד" יש משמעות שלילית - רצון לקחת מהזולת, כמו בדיבר העשירי:
אבל השורש "חמד" הוא גם השורש של המילה "חמוד" שמשמעה יפה וטוב:
וגם של המילה "נחמד":
הקשר הוא, כנראה, שדבר חמוד ודבר נחמד הם דברים שאנשים אחרים חומדים ורוצים לקחת לעצמם.


כך גם לגבי השורש "אוה", המופיע גם הוא בדיבר העשירי במקום "חמד":

אך גם בתואר החיובי "נאוה":


גם לפועל עָשַק יש משמעות שלילית - החזקת רכוש ששייך לזולת (כגון הלנת שכר שכיר):

אולם, בארמית התלמודית, השורש "עשק" הוא גם השורש של התואר "עשיק", שפירושו יקר:
והקשר - כמו קודם - דבר יקר הוא דבר שאנשים רעים נוטים לעשוק ולשמור לעצמם.


גם לפועל גָנַב יש משמעות שלילית כידוע, אולם בלשון ימינו, השורש גנב הוא גם השורש של התואר "מגניב" - דבר מגניב הוא דבר יפה ומושך שגורם לאנשים לרצות לגנוב אותו...

תגובות