כזב = הפרת הבטחה, שבירת תקוה, חוסר התמדה

קוד: כזב= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

בלשון ימינו, כזב נרדף ל"שקר", אך בלשון המקרא יש הבדל ביניהם: כזב מציין "הבטחה שאינה מתקיימת" או "תקווה שאינה מתממשת", כמו במילים אכזבה ו נחל אכזב, וכמו בפסוקים:


מקורות ופירושים נוספים

1. הפירוש כזב = הפרת הבטחה מסתמך על הגאון מווילנה: "כזב הוא המבטיח ואינו מקיים, והוא מלשון אשר לא יכזבו מימיו, והוא דומה לעד שקר שאין בדבריו כלום וממש, וזה אינו נותן מה שהבטיח, וראוי ליתן מה שהבטיח" (הגאון מווילנה על משלי ו19). ודומה לזה פירש מלבי"ם: "שקר הוא גדול מכזב, כי כזב הוא אמת בשעתו רק שאינו מתקיים, ו שקר אין לו מציאות גם בשעתו" (ביאור העניין על ישעיהו כח15)שקר אינו אמת כבר מתחילתו, וכזב בתחילתו אמת, אבל אחר-כך משתנה לשקר; כגון הבטחה שהמבטיח מתכוון לקיים אותה, אך משנה את דעתו לאחר מכן.

2. ואפשר גם לפרש כזב = אשליה:

  • בראשית לח5: "וַתֹּסֶף עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שֵׁלָה, וְהָיָה בִכְזִיב בְּלִדְתָּהּ אֹתוֹ" בת-שוע אשת יהודה קראה לבנה שלה על שם המקום כזיב, כי כזיב משמעותו שלה.
  • מלכים ב ד16: "וַיֹּאמֶר 'לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה [אַתְּ] חֹבֶקֶת בֵּן'. וַתֹּאמֶר 'אַל, אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל  תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ'", לעומת מלכים ב ד28: "וַתֹּאמֶר 'הֲשָׁאַלְתִּי בֵן מֵאֵת אֲדֹנִי? הלוא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי!'"

שלה / שולל / שלולית = דבר שאינו קבוע, אינו אמיתי לאורך זמן (ע"פ אביתר כהן).

פסוקים נוספים

  • שופטים טז10: "וַתֹּאמֶר דְּלִילָה אֶל שִׁמְשׁוֹן 'הִנֵּה הֵתַלְתָּ בִּי וַתְּדַבֵּר אֵלַי כְּזָבִים! עַתָּה הַגִּידָה נָּא לִי בַּמֶּה תֵּאָסֵר?'", וכן שופטים טז13: שמשון אמר לדלילה איך להחליש את כוחו, אך ה"שיטות" שגילה לה לא פעלו, וגרמו לה אכזבה.
  • ישעיהו נז11: "וְאֶת מִי דָּאַגְתְּ וַתִּירְאִי כִּי תְכַזֵּבִי, וְאוֹתִי לֹא זָכַרְתְּ לֹא שַׂמְתְּ עַל לִבֵּךְ? הֲלֹא אֲנִי מַחְשֶׁה וּמֵעֹלָם וְאוֹתִי לֹא תִירָאִי" (לא פחדת מה', ולכן לא הכזבת את מאהבייך - פירוט)
  • יחזקאל יג6-19: "חָזוּ שָׁוְא וְקֶסֶם כָּזָב, הָאֹמְרִים 'נְאֻם ה'!' וה' לֹא שְׁלָחָם, וְיִחֲלוּ לְקַיֵּם דָּבָר..." - נביאי השקר מבטיחים הבטחות בשם ה', אך ה' לא שלחם, ולכן אינם יכולים לקיים את ההבטחות, והשומעים מתאכזבים. וכך כנראה גם: יחזקאל כא34: "בַּחֲזוֹת לָךְ שָׁוְא בִּקְסָם לָךְ כָּזָב לָתֵת אוֹתָךְ אֶל צַוְּארֵי חַלְלֵי רְשָׁעִים אֲשֶׁר בָּא יוֹמָם בְּעֵת עון קֵץ", יחזקאל כב28: "וּנְבִיאֶיהָ טָחוּ לָהֶם תָּפֵל חֹזִים שָׁוְא וְקֹסְמִים לָהֶם כָּזָב אֹמְרִים 'כֹּה אָמַר ד' ה'' וה' לֹא דִבֵּר"
  • הושע ז13: "אוֹי לָהֶם כִּי נָדְדוּ מִמֶּנִּי, שֹׁד לָהֶם כִּי פָשְׁעוּ בִי; וְאָנֹכִי אֶפְדֵּם, וְהֵמָּה דִּבְּרוּ עָלַי כְּזָבִים"
  • הושע יב2: "אֶפְרַיִם רֹעֶה רוּחַ וְרֹדֵף קָדִים, כָּל הַיּוֹם כָּזָב וָשֹׁד יַרְבֶּה; וּבְרִית עִם אַשּׁוּר יִכְרֹתוּ, וְשֶׁמֶן לְמִצְרַיִם יוּבָל"
  • עמוס ב4: "כֹּה אָמַר ה': עַל שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יְהוּדָה וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ: עַל מָאֳסָם אֶת תּוֹרַת ה', וְחֻקָּיו לֹא שָׁמָרוּ; וַיַּתְעוּם כִּזְבֵיהֶם, אֲשֶׁר הָלְכוּ אֲבוֹתָם אַחֲרֵיהֶם"
  • מיכה א14: "לָכֵן תִּתְּנִי שִׁלּוּחִים עַל מוֹרֶשֶׁת גַּת, בָּתֵּי אַכְזִיב לְאַכְזָב לְמַלְכֵי יִשְׂרָאֵל"
  • מיכה ב11: "לוּּּ אִישׁ הֹלֵךְ רוּחַ וָשֶׁקֶר כִּזֵּב, אַטִּף לְךָ לַיַּיִן וְלַשֵּׁכָר וְהָיָה מַטִּיף הָעָם הַזֶּה"
  • צפניה ג13: "שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל לֹא יַעֲשׂוּ עַוְלָה וְלֹא יְדַבְּרוּ כָזָב וְלֹא יִמָּצֵא בְּפִיהֶם לְשׁוֹן תַּרְמִית כִּי הֵמָּה יִרְעוּ וְרָבְצוּ וְאֵין מַחֲרִיד"
  • תהלים ד3: "בְּנֵי אִישׁ, עַד מֶה כְבוֹדִי לִכְלִמָּה? תֶּאֱהָבוּן רִיק, תְּבַקְשׁוּ כָזָב סֶלָה"
  • תהלים ה7: "תְּאַבֵּד דֹּבְרֵי כָזָב, אִישׁ דָּמִים וּמִרְמָה יְתָעֵב ה'"
  • תהלים נח4: "זֹרוּ רְשָׁעִים מֵרָחֶם, תָּעוּ מִבֶּטֶן דֹּבְרֵי כָזָב"
  • תהלים סב5: "אַךְ מִשְּׂאֵתוֹ יָעֲצוּ לְהַדִּיחַ יִרְצוּ כָזָב בְּפִיו יְבָרֵכוּ וּבְקִרְבָּם יְקַלְלוּ סֶלָה"
  • תהלים סב10: "אַךְ הֶבֶל בְּנֵי אָדָם כָּזָב בְּנֵי אִישׁ, בְּמֹאזְנַיִם לַעֲלוֹת הֵמָּה מֵהֶבֶל יָחַד"
  • תהלים קטז11: "אֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי 'כָּל הָאָדָם כֹּזֵב'"
  • איוב ו28: "וְעַתָּה הוֹאִילוּ פְנוּ בִי, וְעַל פְּנֵיכֶם אִם אֲכַזֵּב"
  • איוב לד6: "עַל מִשְׁפָּטִי אֲכַזֵּב אָנוּשׁ חִצִּי בְלִי פָשַׁע"
  • משלי ו19: "יָפִיחַ כְּזָבִים עֵד שָׁקֶר, וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים"
  • דניאל יא27: "וּשְׁנֵיהֶם הַמְּלָכִים לְבָבָם לְמֵרָע וְעַל שֻׁלְחָן אֶחָד כָּזָב יְדַבֵּרוּ וְלֹא תִצְלָח כִּי עוֹד קֵץ לַמּוֹעֵד"

תגובות