קרבן פסח ביום העצמאות

מאת: אראל

ירמיהו טז14-15: " לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה', וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד 'חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם' כִּי אִם 'חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה', וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם ".

חז"ל נחלקו בפירושו של פסוק זה: לדעת בן זומא, בימי הגאולה השלישית לא יזכרו את יציאת מצרים כלל, ולדעת חכמים, עדיין יזכירו את יציאת מצרים, אלא שהיא תהיה טפלה לשבח על הגאולה השלישית ( תלמוד בבלי, ברכות יב:) .

והנה, בני ישראל " אם לא נביאים הם, בני נביאים הם ", בני הנביא ירמיהו, ובימינו הם אינם מקריבים את קרבן פסח, אבל יש יום אחד בשנה שבו כל ישראל נוהגים לאכול בשר צלוי באש, שכל משפחה מכינה בתנור הפרטי שלה, והוא - יום העצמאות!   אמנם גם בחגים אחרים אוכלים בשר, אבל המאכל המסורתי המאפיין את החג הוא תמיד צמחי או חלבי (תבדקו) - היום היחיד שהמאכל המסורתי שלו הוא בשר (ועוד צלוי באש) הוא יום העצמאות!

אם כך, אולי כדאי לבצע את תירגול קרבן פסח, מעתה והלאה, ביום העצמאות? כך נרויח שלושה דברים:

א. נרומם את " מנהג ישראל תורה " ביום העצמאות, ממנהג חומרי של אכילת בשר, למנהג רוחני של הודיה לה' על קיבוץ גלויות " מכל הארצות אשר הדיחם שם ".

ב. יהיה קל יותר להשיג אישורים לטקס, והרבה פחות התנגדות מצד ארגונים הומניסטיים. הרי ממילא כולם צולים בשר על האש ביום הזה.

ג. והכי חשוב: נקיים את נבואת ירמיהו ונחדיר לתודעה הציבורית את ההכרה שאנחנו עכשיו בירושה שלישית.

תגובות