נביאים או שופטים - מה קודם?

קוד: נביאים או שופטים - מה קודם בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: אראל

אל:

בשנים האחרונות זכיתי לפגוש כמה תנועות שמטרתן לחדש את המנהיגות בעם ישראל ברוח התורה. התנועות נחלקות ביניהן, בין השאר, בשאלה מהו הסדר הנכון שלפיו יש לחדש את מוסדות ההנהגה - ומהו המוסד הראשון שיש להקים.

מצד אחד, יש טוענים שהמוסד הראשון שיש לחדש הוא הרשות השופטת (הסנהדרין). הרשות השופטת היא זו שצריכה לדון ולפסוק לגבי שאר הרשויות, למשל על מינוי מלך. גם כדי שיהיה נביא, צריך שתהיה קודם רשות שופטת, שהרי יש תנאים הלכתיים לזיהוי נביא, ורק הסנהדרין מוסמכת לפסוק הלכה בנושא זה.

מצד שני, גם כדי למנות שופטים, לכתחילה, דרוש נביא, שהרי בין התנאים למינוי שופטים מצאנו שמות יח21: "וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת", וכדי לדעת מי באמת ירא ה', מי באמת שונא בצע, וכו'... צריך רוח הקודש: "ואתה תחזה - ברוח הקודש שעליך" (רש"י, מלבי"ם).

אז מה עושים? מה בא קודם - הנביא או השופטים?

במאמר זה אציע שתי תשובות: התשובה הראשונה מסתמכת על תולדות ישראל כפי שהן מתוארות בספר שמות, והתשובה השניה מסתמכת על המצוות בספר דברים.

1. קודם כל הזקנים

בתולדות עם ישראל, מה שבא קודם, לפני הכל, הוא המוסד של "זקני ישראל". המוסד היה קיים כבר במצרים, לפני מתן תורה, ולא מסתבר שהוא היה מורכב מתלמידי-חכמים. ע"פ יחזקאל כ וע"פ חז"ל, בני ישראל היו שקועים אז במ"ט שערי טומאה של עבודה זרה וגילוי עריות, ומסתבר שגם הזקנים לא היו נקיים מכך; כל מעמדם של הזקנים נבע מכך שהם ייצגו את העם - כל זקן ייצג את המשפחה שלו (הנכדים, הנינים, ואולי גם הנכדים והנינים של אחיו הצעירים).

כשה' רצה לשלוח נביא, הוא שלח אותו אל זקני ישראל: שמות ג16: "לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם ידוד אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב לֵאמֹר פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם". ה' נתן למשה סימנים ואמצעים שישכנעו את זקני ישראל; הזקנים הללו בוודאי לא ישבו עם ספרים של הרמב"ם ובדקו האם משה מתאים במדוייק לגדרים ההלכתיים של "נביא"; הם פשוט השתכנעו, כי הסימנים והאותות שה' נתן ביד משה היו משכנעים. ה' דאג לתת לו את האותות המתאימים.

מאוחר יותר, על-פי עצתו של יתרו שקראנו למעלה, מינה משה שופטים ושוטרים בעם ישראל; ומאוחר יותר, על-פי עצת ה', הוא צירף אליו שבעים איש, והקים עמם את הסנהדרין הראשונה (במדבר יא).

מה מקביל למוסד של "זקני ישראל" בימינו?

כרגע, הגוף הקרוב ביותר לכך הוא הכנסת. עם כל הביקורת שאפשר למתוח על הכנסת, זה הגוף שמייצג את רוב חלקי העם. אין אף גוף אחר שבו יושבים יחד אנשים מכל-כך הרבה מגזרים שונים בעם ישראל, ואף מגיעים להחלטות משותפות בנושאים חשובים.

אפשר אולי לחשוב על דרכים לחדש את המוסד של "זקני ישראל". בעקבות ההצלחה של מפלגת הגמלאים בבחירות, עלה מעמדם של הגמלאים, וייתכן שיהיה אפשר להקים גוף שבו יישב האדם המבוגר ביותר בכל משפחה מורחבת (לשם כך צריך לבנות אילנות יוחסין של כל עם ישראל, ואז לבחור, בכל עץ, שמכיל לפחות 10000 איש למשל, את הזקן ביותר. זה קצת מסובך אבל אפשרי).

בכל מקרה, כל עוד אין לנו מוסד כזה, הכנסת היא המוסד הקרוב ביותר.

לכן, ברגע שה' יחליט לשלוח נביא, הוא כנראה ישלח אותו אל הכנסת. "לא ייפלא מה' דבר", לא ייפלא מה' לתת לנביא אותות ומופתים שישכנעו את כל חברי הכנסת (או רובם) להצביע בעדו ולקבל אותו כמנהיג.

אחר-כך, הנביא יבחר שופטים שעומדים בתנאים הכתובים בתורה, ומכאן והלאה, הם יוכלו להמשיך למנות שופטים חדשים בשיטת "חבר מביא חבר".

(נשלח לרבנים דב שטיין, אליצור סגל, ישי באב"ד - חברי תנועת "השיבה שופטינו" לחידוש הסנהדרין)

2. קודם כל השופטים הקהילתיים

בספר דברים יש פרשה שמתארת בפירוט את מוסדות השלטון שצריכים להיות בעם ישראל - פרשת שופטים. הסדר בפרשה זו שונה מהסדר ההסטורי:
ייתכן שהסדר הזה הוא הסדר שבו יש לקיים את המצוות בימינו, כאשר אין נבואה:
ראו: איך לבחור שופטים?

תגובות