משכון יום ומשכון לילה

קוד: משכון יום ומשכון לילה בתנ"ך

סוג: הבדלים1

מאת: אראל

אל:

בשני מקומות בתורה, בספר שמות ובספר דברים, נאמר, שכאשר ממשכנים בגד של לווה עני, יש להחזיר לו את הבגד כאשר הוא צריך להשתמש בו:

  1. שמות כב25-26: "אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ, עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ. כִּי הִוא כסותה[כְסוּתוֹ] לְבַדָּהּ, הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ, בַּמֶּה יִשְׁכָּב?!..."
  2. דברים כד12-13: "וְאִם אִישׁ עָנִי הוּא - לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ. הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הַעֲבוֹט כבוא הַשֶּׁמֶשׁ, וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרֲכֶךָּ, וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה לִפְנֵי ידוד אֱלֹהֶיךָ"

כמו במקרים רבים אחרים (פירוט) החוקים משלימים זה את זה:

  1. בספר שמות נאמר שצריך להחזיר את השלמה "עד בוא השמש", כלומר - צריך להחזיר לו את השלמה בבוקר, כך שהיא תהיה אצלו עד השקיעה, ואז אפשר לקחת אותה שוב.
  2. בספר דברים, נאמר שצריך להחזיר את השלמה "כבוא השמש", כלומר - צריך להחזיר לו את השלמה בערב, כך שהיא תהיה אצלו למשך הלילה.

על-פי רש"י, כל פסוק מדבר על בגד אחר:

  1. הפסוק בספר שמות מדבר על בגד שנהוג להשתמש בו במשך היום, למשל בגדי עבודה, או מחצלת שפורשים בשדה כדי לנוח עליה ("כסותה - זו טלית: שמלתו - זו חלוק: במה ישכב - לרבות את המצע ").
  2. והפסוק בספר דברים מדבר על בגד שנהוג להשתמש בו בלילה, למשל פיג'מה או מצע למיטה.

(ראו מכילתא, פירוש של שמואל גלברד).
 

המסר העולה משתי הפרשיות יחד הוא, שצריך להחזיר ללווה, בכל זמן, את הבגד שהוא צריך באותו זמן. מטרת המשכון היא להבטיח את החזרת ההלוואה, ויש להשתדל להשיג את המטרה במינימום פגיעה בלווה.

תגובות