ושמואל שוכב בהיכל ה'?

קוד: ביאור:שמואל א ג3 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

שמואל א ג2: "וַיְהִי בַּיּוֹם הַהוּא, וְעֵלִי שֹׁכֵב בִּמְקֹמוֹ, ועינו[וְעֵינָיו] הֵחֵלּוּ כֵהוֹת, לֹא יוּכַל לִרְאוֹת"

שמואל א ג3: "וְנֵר אֱלֹהִים טֶרֶם יִכְבֶּה וּשְׁמוּאֵל שֹׁכֵב בְּהֵיכַל ה' אֲשֶׁר שָׁם אֲרוֹן אֱלֹהִים"

שמואל א ג4: "וַיִּקְרָא ה' אֶל שְׁמוּאֵל, וַיֹּאמֶר 'הִנֵּנִי!'"

דקויות

איפה שכב שמואל?

בקריאה פשוטה של הפסוק, נראה ששמואל שכב בתוך היכל ה', במקום שבו היה ארון ה', כלומר בקודש הקודשים. אולם זה לא ייתכן - הרי אפילו לכהן הגדול אסור להיכנס לקודש הקודשים בכל עת פרט ליום כיפור, קל וחומר לשמואל שבכלל לא היה כהן! גם אם הכוונה להיכל שלפני קודש הקודשים, הרי "והלא אין ישיבה (ומכל שכן שכיבה) בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד?" (רבא בבלי קידושין עח:)!

המפרשים הסבירו בכמה דרכים:

1. שמואל שכב במתחם הרחב של היכל ה' - לא בקודש הקודשים אלא בלשכה המיוחדת ללויים: "ושמואל שוכב - במקומו, בעזרת הלוים השומרים בית המקדש. וכן תרגם יונתן: ושמואל שכיב בעזרת לואי בהיכל ה' אשר שם ארון האלהים" (רש"י, וכן רלב"ג).

לפי זה, מדוע הפסוקים כתובים באופן הגורם לחשוב ששמואל שכב ממש בהיכל ה'? יש אומרים שהמטרה היא ליצור הקבלה בין שמואל לבין משה - גם הוא לוי, וגם הוא גר ב"אוהל מועד", וגם הוא שמע את קול ה' מתוך אוהל מועד (אמנון בזק, מקבילות נפגשות, פרק שני, עמ' 27).

2. הטעמים מפסיקים בין המילה שוכב למילה בהיכל: שמואל שכב במקום כלשהו, ונר אלהים טרם יכבה בהיכל ה' (רב נחמן, בבלי קידושין עח:); או: שמואל שכב במקום כלשהו, ובהיכל ה' קרא ה' אל שמואל: "ושמואל שוכב - במקום אשר הלוים שוכבים; בהיכל ה' - זה קדש הקדשים, כאשר מפרש: אשר שם ארון אלהים, ומוסב הוא למקרא שלאחריו, לומר שקול הקריאה היה בהיכל ה' וגו'" (מצודות). ראו גם: המשמעות הפרשנית של מקום האתנחתא בפסוק / זכריה גורן.

לפי זה, מדוע סדר המילים בפסוק השתנה? מדוע לא לכתוב "ונר אלהים טרם יכבה בהיכל ה', ושמואל שוכב"? ע"פ חכמי המדרש, שינוי סדר המילים רומז, שה נר הוא נשמה; ראו בסעיף "ונר אלהים טרם יכבה", פירוש ע"פ המדרש.

3. שמואל שכב בהיכל ה' במחשבותיו, "רצה לומר: שכיבה מחשביית", כמו ב קהלת ב23: "גַּם בַּלַּיְלָה לֹא שָׁכַב לִבּוֹ", שיר השירים ג1: "עַל מִשְׁכָּבִי בַּלֵּילוֹת בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי", "רעיוניו היו שוכבים ומעיינים בהיכל ה' אשר שם ארון אלהים, מחשב בעניני ההיכל והארון ורוחניותם אשר ה' בם בקדש" (מלבי"ם ע"פ אברבנאל). בניגוד לעלי, שנאמר עליו (בפסוק 2) "ועלי שוכב במקומו", כלומר ישן שינה רגילה ואינו חושב על ענייני המקדש, שמואל שכב במחשבתו בהיכל ה', ולכן ה' נגלה אליו.

4. וע"פ הפשט, ייתכן ששמואל אכן שכב בקודש הקודשים ממש, למרות שבדרך-כלל אסור להיכנס לשם, בגלל המצב המיוחד שנוצר כאשר, שמואל א ב22: "וְעֵלִי זָקֵן מְאֹד, וְשָׁמַע אֵת כָּל אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן בָּנָיו לְכָל יִשְׂרָאֵל, וְאֵת אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד":

"כשעיניו של עלי החלו לכהות, נפרץ המחסום האחרון של יראת החטא וכיבוד ההורה של בני עלי, והם החלו לנהל את מעשי הזימה שלהם במקדש. עלי שהוכיח את בניו בשפה רפה ולא רצה לראות ולפקח מקרוב על מעשי בניו, לקה מידה כנגד מידה בעיניו. כיוון שעלי לא יכול היה לראות, הוא נותר שוכב במקומו. לעומת עלי הזקן שלא יכול היה לראות, שמואל הצעיר ראה גם ראה את שהתרחש, לפחות הוא ראה יותר מאפס קצהו של המתרחש, ולפיכך החליט להימלט אל קודש הקדשים על מנת לבקש קרבת אלוה. הוא נס אל קודש הקודשים כדי להחזיק בקרנות הדביר ולהיוותר בתומתו הקדושה.

חשוב לשחזר את מצבו של שמואל בעת הזאת. דומה שהוא היה נתון. בין הפטיש לסדן, כלומר בין עיוורונו הקרב של עלי לבין פריצותם פורקת העול של בניו והוא הבין דבר אחד שנפשו מחוברת אל הקדושה עד מות, אפילו הוא נוטל את נפשך. בין חילול הקודש בסביבתם של בני עלי ומעבר על החוק "לא תתורו" לבין חילול שתכליתו קידוש והתחברות אל הקודש, חילול אשר כרוך בסכנת מוות, העדיף שמואל את החילול הקדוש, וליתר דיוק את הקידוש הנראה במבט שטחי מחלל. בעיצומו של לילה, מאחורי הפרוכת המפרידה בין הקודש לקודש הקודשים, שכב לו שמואל וביקש: ענני! והקב"ה ענה אמן אחריו, קרא לו ממקום משכבו וכפל את שמו לאות הזדהות אתו" (יוספה רחמן, הקונגרס העולמי ה-16 למדעי היהדות, הר הצופים, אב ה'תשע"ג).

אפשר לשלב את פירושים 3 ו-4: הפועל שכב מופיע בפרשתנו שלוש פעמים: בני עלי "ישכבון את הנשים" ומטמאים את אוהל מועד, עלי "שוכב במקומו" באדישות ואינו עושה דבר, ושמואל "שוכב בהיכל ה'", מסתתר ומתפלל אל ה' שיעזור לו לשמור על טהרתו.

שם מתגלה אליו ה' ואומר לו, שהמצב הנורא הזה לא יימשך לאורך זמן, כי עוד מעט, שמואל א ג12: "בַּיּוֹם הַהוּא אָקִים אֶל עֵלִי אֵת כָּל אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל בֵּיתוֹ, הָחֵל וְכַלֵּה", שמואל א ב34: "וְזֶה לְּךָ הָאוֹת אֲשֶׁר יָבֹא אֶל שְׁנֵי בָנֶיךָ, אֶל חָפְנִי וּפִינְחָס: בְּיוֹם אֶחָד יָמוּתוּ שְׁנֵיהֶם", בני עלי הפרוצים ימותו, ושמואל ייצא מתוך קודש הקודשים ויעלה להנהגת העם.

התחבאותו של שמואל בקודש הקודשים מזכירה את יואש בן מלך יהודה, כמה דורות מאוחר יותר, אשר הוסתר מפני עתליה בהיכל ה' במשך 6 שנים, עד שעתליה חוסלה והוא הומלך במקומה, מלכים ב יא2-3: "וַתִּקַּח יְהוֹשֶׁבַע בַּת הַמֶּלֶךְ יוֹרָם אֲחוֹת אֲחַזְיָהוּ אֶת יוֹאָשׁ בֶּן אֲחַזְיָה, וַתִּגְנֹב אֹתוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי הַמֶּלֶךְ הממותתים[הַמּוּמָתִים] אֹתוֹ וְאֶת מֵינִקְתּוֹ בַּחֲדַר הַמִּטּוֹת, וַיַּסְתִּרוּ אֹתוֹ מִפְּנֵי עֲתַלְיָהוּ וְלֹא הוּמָת; וַיְהִי אִתָּהּ בֵּית ה' מִתְחַבֵּא שֵׁשׁ שָׁנִים, וַעֲתַלְיָה מֹלֶכֶת עַל הָאָרֶץ".

וחכמי המדרש דרשו עליו את הפסוק, תהלים כז5: "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה, יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ, בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי".

ונר אלהים טרם יכבה

1. ע"פ הפשט, הכוונה לנר התמיד שהיה דולק במנורת המקדש, שמות כז20-21: "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר, לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד; בְּאֹהֶל מוֹעֵד, מִחוּץ לַפָּרֹכֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדֻת יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו, מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר לִפְנֵי ה', חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

התיאור ונר א-להים טרם יכבה הוא תיאור זמן - זה היה לפנות בוקר, לפני שהנרות כבים: "והנה, מצא אז את שמואל מוכן אל שיתגלה עליו האור הגדול הזה, אם מצד הזמן - שהיה בסוף הלילה, טרם יכבה נר אלהים שהיה דולק מערב עד בוקר, שקרוב אל היום, אז הנפש נקיה מרעיונות היום, והמוח וכל כלי המחשבה הטהרו מן האדים אשר יאפיל זהרם בתחלת הלילה כנודע" (מלבי"ם, וכן מצודות).

2. וע"פ המדרש, הפסוק רומז לנר-הנשמה של עלי, שעומד לכבות, ונר-הנשמה של שמואל עומד להחליף אותו: "עד שלא שקעה שמשו של עלי, זרחה שמשו של שמואל: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה'" (בראשית רבה נח ב). "דרך כתיבת הפסוק רומזת לכך, ש"נר אלוקים" איננו הנר הדולק בהיכל, אלא "נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם" (משלי כ27) - נשמתו של עלי. "נר אלוקים טרם יכבה" - שמשו של עלי טרם שקעה, וכבר "ושמואל שוכב בהיכל ה'", שמואל מתחיל את דרכו בהנהגת עם ישראל. אילו היה כתוב "ונר אלוקים טרם יכבה בהיכל ה'", היה מובן כי הנר הוא הנר הפיזי הדולק בהיכל. שינוי סדר המילים מכוון להבנה נוספת הטמונה בביטוי "נר אלוקים", הרומז למנהיגותו של עלי." (ישיבת מעלות, דרכי לימוד מדרש, קהלת רבה א י).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • מלבים: עד שלא שקעה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל הרמתי שנאמר ונר אלהים טרם יכבה וכו': ... שמה שאמר: ושמואל שוכב הוא מאמר מוסגר, ושיעור הכתוב, ונר אלהים טרם יכבה בהיכל ה'  ... (cache)
  • ביאור:אין מוקדם ומאוחר בתורה – ויקיטקסט: 18 נובמבר 2009 ... נראה שלימוד הוא על פי מידה ל"א מל"ב מידות שבאגדה: מוקדם שהוא מאוחר בעניין כיצד (שמואל א' ג'), 'ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה, והלא אין ישיבה  ... (cache)
  • מדרש רבה - חיי שרה: ... שמואל (שמואל א ג) ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה' א"ר יוחנן כהדא עגלתא תמימתא עד שלא השקיע הקב"ה שמשה של שרה הזריח שמשה של רבקה בתחלה הנה ילדה מלכה  ... (cache)
  • מרכז ישיבות בני עקיבא - פרשת חיי שרה - עניינה של סמיכות פרשיות: עד שלא שקעה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל (שמואל א ג): "ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה'". אמר ר' יוחנן כהדא עגלתא תמימתא. עד שלא השקיע הקב"ה שמשה של   ... (cache)
  • "פרק ג - "ודבר ה' היה יקר בימים ההם: ונר אלהים טרם יכבה נר אלוהים הוא נר הקשור לפולחן, שדלק במקדש אשר בשילה. כתוב עליו שהוא טרם עדיין לא(כבה, כלומר: הנר דולק. מתי הדליקו את הנר? בספר שמות מסופר על נר  ... (cache)
  • עקבות הווי חיתי בנוהג פולחני-טכסי בישראל העתיקה: איננו יודעים באיזה מקום בהיכל ה' שכב שמואל, ויתכן שאמנם כל הקטע 'בהיכל ה' אשר שם ארון אלהים' לא במקומו ומתקשר עם ' ונר אלהים טרם יכבה '7. כמו כן לא ידוע לנו באיזה מקום שכב  ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- המתנדבים בעם: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ד' אשר שם ארון האלהים. 10 מה פירוש הפסוק "ונר אלוקים טרם יכבה"? בפשט הכתוב הכוונה היא שנר המנורה, שהיה דולק בהיכל, טרם כבה. (cache)
  • "פרק ג - "ודבר ה' היה יקר בימים ההם: פסוקים 3-1 "והנער שמואל משרת את ה' לפני עלי ודבר ה' היה יקר בימים ההם אין חזון נפרץ: ויהי ביום ההוא ועלי שכב במקומו ועיניו החלו כהות לא יוכל לראות: ונר אלהים טרם יכבה ]. (cache)
  • אשת חיל: ... ולאהרן, שהיו מאירין לישראל כנרות, דכתיב משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו (תהלים צט ו), וכתיב ביה בשמואל ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה' (ש"א =שמואל א'= ג ג). (cache)
  • "נים ולא נים" - נבואה וחלום התגלות, בין חלום לבין עֵרוּת: ונר אלהים טרם יכבה – שמ"א ג, ג; "וישכב שמואל עד הבקר" – שם טו. ראה פידלר, חלומות, 11: "חלום האינקובציה הוא חלום הנחווה במקדש או במקום קדוש לאחר הכנות פולחניות-ריטואליות  ... (cache)
  • Criteria for the list of Nashim Kesheiros (Medrash Breishis Rabsi): 10 יולי 2012 ... לישראל כנרות, דכתיב משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו (תהלים צט ו), וכתיב ביה בשמואל ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה' (ש"א =שמואל א'= ג ג). (cache)
  • ילקוט שמעוני: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה' וכי שמואל שוכב בהיכל ה' והלא אין ישיבה בעזרה, אלא למלכי בית דוד בלבד?! אלא נר אלהים טרם יכבה בהיכל ה' ושמואל שוכב במקומו. (cache)
  • Yeranen Yaakov: The 70 Years of Galut America: Jun 16, 2011 ... עד שלא שקעה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל (ש"א ג, ג): "ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה'" א"ר יוחנן כהדא עגלתא תמימתא עד שלא השקיע הקב"ה  ... (cache)
  • נומרולוגיה קבלית - אלפון רוחני 501-1000: 628 = תרכח = זהירות = צבע-כתום = ונר אלהים טרם יכבה = מגן להלכי תם = ספר הזכרון = ולא יכלו להתמהמה = מַלְאַךְ יְהוָה-צְבָאוֹת הוּא = רחם צר-מים = נשמה + עץ החיים  ... (cache)
  • שמואל א - ללא ניקוד: {א} והנער שמואל משרת את יהוה לפני עלי ודבר יהוה היה יקר בימים ההם אין חזון נפרץ: (ס) {ב} ויהי ביום ההוא ועלי שכב במקמו ועינו החלו כהות לא יוכל לראות: {ג} ונר אלהים טרם יכבה   ... (cache)
  • בשבילי התנ"ך: אלא כך הוא פתרונו, ונר אלהים טרם יכבה בהיכל ה' אשר שם ארון ה', ושמואל שוכב במקומו במקום ... הוא היה מאיר עיניהם של ישראל, שנאמר: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה'   ... (cache)
  • MO Woman: Divrei Torah: 19 יוני 2006 ... עד שלא שקעה שמשו שליהושע זרחה שמשו שלעתניאל [וילכדה עתניאל בן קנז (יהושע טו יז)], עד שלא שקעה שמשו שלעלי זרחה שמשו שלשמואל [ ונר אלהים טרם יכבה   ... (cache)
  • ספר עשרה מאמרות: ... אש"ר תארים עצמיים אלהים כנודע בשפת אמת אין שם מת וכן ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה' איננו מסורס אלא עד שלא שקע נרו של עלי ושמואל שוכב פירוש מתלמד בהפשט   ... (cache)
  • ערוץ מאיר - שיעורים מבית המדרש תפילת חנה - "וזכרתני" | ספר שמואל | -הרב...: חנה הנביאה ותפילתה | 47 דק' ספר שמואל י"ט אלול ה'תשס"ט הרב אייל ורד · חטאם של בני עלי הכהן | 49 דק' ספר שמואל ב חשוון ה'תש"ע הרב אייל ורד · " ונר אלהים טרם יכבה " | 50 דק' (cache)
  • Yeranen Yaakov: June 2011: Jun 1, 2011 ... עד שלא שקעה שמשו של עלי זרחה שמשו של שמואל (ש"א ג, ג): "ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה'" א"ר יוחנן כהדא עגלתא תמימתא עד שלא השקיע הקב"ה  ... (cache)
  • אל תתמה על הוספה שנזכר בה שם אמורא: 24 אוגוסט 2006 ... ונאמרונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהיכל ה'.[48]. אפשר להעלות על הדעת כמה דגמים להבנת התופעה הזאת, ובוודאי כך יעָשה אגב המחקר העתידי בנושאים  ... (cache)
  • 2012 - הנבואה של 2012: גורל ידוע מראש או פיתחו של עידן חדש, עידן הדלי...: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל יהוה אשר שם ארון אלהים. ויקרא... אנכי יושב כי את המלך יהוה צבאות ראו עיני! עוזיהו היה אחד הבודדים ממלכי יהודה שעשו את הטוב בעיני האל  ...
  • ילקוט שמעוני: עד שלא השקיע שמשו של עלי, זרחה שמשו של שמואל, שנאמר: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב וגו'. אמר ר' יוחנן: כהדא עגלתא תמימתא. עד שלא שקעה שמשה של שרה, זרחה שמשה של   ... (cache)
  • שקלים טז ב – ויקיטקסט: 6 יוני 2011 ... ענינא וה"ל כאילו כתיבה ואל הארון וגו' ואח"כ ונתת וגו' וכמ"ש בקדושין ע"ח דאורחיה דקרא הכי הוא כמו דכתיב ונר אלהים טרם יכבה גו' ושמואל שוכב בהיכל ה' וגו'. (cache)
  • מקורות לפרק: "ונר אלהים טרם יכבה" (שמו"א ג, ג) – [דרשו פסוק זה מפני מלת "נר", "נר אלהים נשמת אדם", טרם יכבה, כלומר טרם נפטר מהעולם] – מהרש"א פלטיהו, חד אמר לרעה - אגדות ב' 151 (cache)
  • מנורת הפולחן בימי בית ראשון ובית שני: על-פי המקורות והממצא הארכיאולוגי: יתר על כן, בשמואל א ג: ג, נאמר: "ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ה' אשר שם ארון אלהים". מן הפסוק משתמע, שכלי המאור אשר שימש בהיכל ה' בשילה היה בעל נר אחד בלבד. (cache)
  • דבורה וברק: זוג שופטים 'הפכי': המשכו של הפסוק בשמואל, המתאר את החסר הנבואי, הוא: "ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ה' אשר שם ארון אלהים" (שמ"א ג', ג). פשוטו של מקרא מתאר נר עמום, אור וצל  ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - שמואל: ונר אלהים טרם יכבה ושמואל שוכב בהכיל ה', וכי שמואל שוכב בהיכל ה' והלא אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד, אלא נר אלהים טרם יכבה בהיכל ה' ושמואל שוכב במקומו. (cache)
  • more "ונר אלהים טרם יכבה ":
  • הקדשת שמואל לנביא / נתן קלאוס: וישכב שמואל עד הבקר ויפתח את דלתות בית ה' ושמואל ירא מהגיד את המראה אל עלי. הפתיחה מתקשרת לכל אחת מן הפסקות הקודמות. בפסקה ראשונה נאמר: ושמואל שכב בהיכל ה' (ג)  ... (cache)
  • גלגולו של צחוק: ונר אלקים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ה ' אשר שם ארון אלקים. כוונת הפסוק היא לתאר את שמואל שוכב ונר ה' טרם יכבה בהיכל ה', ואין כאן המקום להסביר מדוע הפסוק שינה את  ... (cache)
  • לעמוד הבא: המקרא כבר מעיד על הבדל זה בהמשך פסוקי הפתיחה של פרק ג´ - "ונר אלקים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ה ´ אשר שם ארון האלקים" (פס´ ג´). כאן הנביא מיצר chiaro-oscuro (cache)
  • צו התשע"א: המקרא כבר מעיד על הבדל זה בהמשך פסוקי הפתיחה של פרק ג' - "ונר אלקים טרם יכבה ושמואל שכב בהיכל ה ' אשר שם ארון האלקים" (פס' ג'). עיני עלי כהות והוא לא יכול לראות. (cache)
  • העברית לרבדיה בעיני דובר העברית הישראלית עיון בהתפתחות כללי התחביר: בפסוק זה חוקי התחביר אינ מאפשרי את צירו המשלי. "בהיכל ה. "" לפועל. יכבה". "כי אי ה באי במשפט אחד. (. יש בפסוק שני משפטי. 1: ונר אלהי טר. יכבה. 2. ושמואל שכב בהיכל ה., ". (cache)
  • הצד האפל של הירח: הגנוסיס והתרבות הפופולארית:: חלק א' | המולטי יקום של...: 7 נובמבר 2008 ... שכיבה היא סוג של ידיעה (לדוגמה, ההתגלות הראשונה של שמואל: "נר אלהים טרם יכבה, ושמואל שכב, בהיכל ה ', אשר-שם ארון אלהים", שמואל א' ג', ג'), המלאכים  ... (cache)
  • more "ושמואל שכב בהיכל ה' ":
  • רדק: ובדרש: ירעם אל בקולו נפלאות. תמן תנינן: נעלה הכהן מבפנים ובן לוי ישן לו מבחוץ, קפץ הדבר על עלי ודבר על שמואל מבחוץ. אשר שם ארון אלהים - בלא ה"א הידיעה. והמסרה: לית כוותיה. (cache)
  • more "אשר שם ארון אלהים ":
  • more "שם ארון אלהים / ":

תגובות