"רחקו מעל ה'" או "עזב ה' את הארץ"?

קוד: רחקו מעל ה' - עזב ה' את הארץ בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: יעל, אראל

אל: שיעור נח"ת שבת כסלו ס"ב

בפרק ח מביא ה' את הנביא יחזקאל במראות א-להים אל בית המקדש, ומראה לו את תועבות יושבי ירושלים. פעמיים נזכר שיושבי ירושלים מנמקים את חטאותיהם בטענה  עזב ה' את הארץ (ח12, ט9).

אבל בהמשכה של אותה נבואה, בפסוק יא15, אומר ה' ליחזקאל, שאנשי ירושלים אומרים על הגולים בבבל רחקו מעל ה'- לנו היא ניתנה הארץ למורשה, כלומר - ה' כן שוכן בארץ, ומי שיוצא מהארץ מתרחק מה'!

תשובה

לדעתי, המשפט רחקו מעל ה'- לנו היא ניתנה הארץ למורשה הוא חלק מהתעמולה הלאומנית של שרי ישראל.

המטרה של השרים היא "להרדים" את העם, לשכנע אותם שהכל בסדר ושהמלחמה נגד בבל תסתיים בניצחון, וכך להרוויח עוד כמה שנים בשלטון.

אחת הסיסמאות שהשרים השתמשו בה לשם כך היא (יא3) לא בקרוב בנות בתים, היא הסיר ואנחנו הבשר.

סיסמה נוספת היא רחקו מעל ה' - לנו היא ניתנה הארץ למורשה. מטרת הסיסמה היא להגיד לעם: "אל תדאגו - נכון שהמלך יהויכין יצא לגלות יחד עם כל הנכבדים והאצילים בעם, אבל זו רק הוכחה שהם רחקו מעל ה'. העובדה שאנחנו נשארנו בארץ מוכיחה שאנחנו בסדר, ה' איתנו, ואנחנו נירש את הארץ".

כל זה נאמר כלפי חוץ בלבד. אבל בסתר ליבם, השרים בירושלים בכלל לא האמינו במה שהם אמרו; הם בכלל לא האמינו שה' נמצא בארץ. בגלוי הם אמרו "רחקו מעל ה'", אבל בסתר הם אמרו "עזב ה' את הארץ". בשני המקומות רואים שהמשפט נאמר בסתר:

  1. בפסוק ח12 - המשפט נאמר "בחושך", בחדר סודי, כמו שמוסבר כאן.
  2. בפסוק ט9 - כפי שמוסבר במאמר " במראות א-להים ", הפסוק הזה הוא חלק מהמראה השני שראה יחזקאל, מראה שהמשכו הוא בפרק יא, ושם נאמר: "כן אמרתם בית ישראל, ומעלות רוחכם אני ידעתיה", כלומר - אתם אומרים דבר אחד אבל חושבים דבר אחר, שרק אני יודע. כמו שמוסבר כאן.

 

 

תגובות