קוד: ביאור:ירמיהו לא22 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: עוֹד יֹאמְרוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה וּבְעָרָיו בְּשׁוּבִי אֶת שְׁבוּתָם:
'יְבָרֶכְךָ ה' נְוֵה צֶדֶק הַר הַקֹּדֶשׁ'.
וְיָשְׁבוּ בָהּ יְהוּדָה וְכָל עָרָיו יחדיו: איכרים, וְנָסְעוּ בַּעֵדֶר"
מהו נוה צדק? ומה הקשר לאיכרים ולעדר?
1. ייתכן ש
נוה צדק הוא כינוי לירושלים. עד עכשיו תמיד היו סכסוכים ומריבות בין האיכרים לבין
רועי-הצאן, האיכרים היו מאשימים את הרועים בעוול (הכבשים אוכלים את
היבול), והרועים היו מאשימים את האיכרים בפגיעה בכבשים. אבל בעתיד המצב ישתנה: ארץ יהודה תהיה
נוה צדק - אף אחד לא יעשה בה עוול ולא יגזול. ואז גם תשוב האחדות –
וישבו בה יהודה וכל עריו
יחדיו: איכרים
יישבו יחד עם רועי-צאן ש
נסעו בעדר. לפי זה, "יברכך ה' נוה צדק
" = "יברכך ה' מפני שאתה נוה צדק
" (מלבי"ם, ודומה לזה מצודת דוד).
2. הביטוי נוה צדק מופיע גם ב
ירמיהו נ7: "כָּל מוֹצְאֵיהֶם אֲכָלוּם וְצָרֵיהֶם אָמְרוּ לֹא נֶאְשָׁם, תַּחַת אֲשֶׁר חָטְאוּ לה'
נְוֵה צֶדֶק וּמִקְוֵה אֲבוֹתֵיהֶם ה'
"; שם זהו כינוי של ה' (כמו בירמיהו נ 7);
לפי זה הפסוק בא להראות כמה שבני יהודה מעריכים את הצדק בין אדם לחברו:
כשהם מברכים זה את זה בשם ה' - הם מכנים את ה' בכינוי "
נוה צדק ".