הזדמנות לאבחן "רגע" היסטורי

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 22:52:50  10.04.2007, כתוספת/תגובה ל: כוחו של הדיבור - יען לא האמנתם בי להקדישני

סדר "ריאלי" בתיעוד (במדבר כ'-כא') יבהיר מציאות היסטורית...

1)
"וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה"
"בְּקָדֵשׁ"
"מִדְבַּר-צִן"
"בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן"
"וְלֹא-הָיָה מַיִם לָעֵדָה"
"וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן"...

כלומר, (באביב) בתחילת שנת ה-40 במדבר...
שוב...(פעם 3)...הגיע המסע למעיין "קָדֵשׁ"...
ושוב המעיין היה "חָרֵב"...כמו במעמד מכה ראשונה בסלע...

2)
לפי-כך, תגובתם המיידית של מרים ואהרן:
האם שוב..."מִן-הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָהֶם מָיִם"...
בכך העלו את הספק באמונת משה...

3)
"וַיָּרֶב הָעָם עִם-מֹשֶׁה"
"וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר"
"וְלוּ גָוַעְנוּ בִּגְוַע אַחֵינוּ לִפְנֵי יְהוָה"
"וְלָמָה הֲבֵאתֶם אֶת-קְהַל יְהוָה"
"אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה"
"לָמוּת שָׁם אֲנַחְנוּ וּבְעִירֵנוּ"
"וְלָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם" >>(שוב "מרד" באותו מעיין)<<
"לְהָבִיא אֹתָנוּ אֶל-הַמָּקוֹם הָרָע הַזֶּה" >>(שוב "דיבת הארץ רעה" כמו במרד קדש ברנע)<<
"לֹא מְקוֹם זֶרַע וּתְאֵנָה וְגֶפֶן וְרִמּוֹן"...

4)
ובנוסף לכל הצרות:

"וּמַיִם אַיִן לִשְׁתּוֹת"
"וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מִפְּנֵי הַקָּהָל"
"אֶל-פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד"
"וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם"
"וַיֵּרָא כְבוֹד-יְהוָה אֲלֵיהֶם"...

5)
אז בא הצווי האלהי:

"קַח אֶת-הַמַּטֶּה"
"וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה"
"אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ"
"וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם"
"וְנָתַן מֵימָיו"
"וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע"
"וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם"...

כלומר..."וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם"...בציווי...
כאשר..."אֶת-הַמַּטֶּה"...תניח על הסלע...ולא תכה בו...

6)
"וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי יְהוָה"
"כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ"
"וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת-הַקָּהָל--אֶל-פְּנֵי הַסָּלַע"
"וַיֹּאמֶר לָהֶם"...

אז "כשל" משה ודיבר בשאלה...בהשפעת הספקות שהעלו מרים ואהרן...
אל "הַמֹּרִים"..."מרים אהרן"...ו"כל העדה":

"שִׁמְעוּ-נָא הַמֹּרִים"
"הֲמִן-הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם"...

7)
לכן...משה היכה בסלע "פַּעֲמָיִם"...
בהשפעת התרגשותו מדברי השאלה ששאל...
ושכח לדבר דברי "אמונה" כציווי שנצטווה:

"וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת-יָדוֹ"
"וַיַּךְ אֶת-הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ--פַּעֲמָיִם"
"וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים"
"וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם"...

8)
העונש האלהי לא אחר לבוא...ומייד:

"וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם"...

גם משה ואהרן מקבלים את העונש המגיע על חוסר "אמונה"...

"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן"
"יַעַן לֹא-הֶאֱמַנְתֶּם בִּי"
"לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל"
"לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת-הַקָּהָל הַזֶּה"
"אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָהֶם"...

"הֵמָּה מֵי מְרִיבָה"
"אֲשֶׁר-רָבוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-יְהוָה"
"וַיִּקָּדֵשׁ בָּם"...

9)
"וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ"... >>(את חודש האבל על מרים)<<
עד כאן (במדבר כ' 13-1) בסדר "ריאלי" היסטורי...


10)
בהמשך...ההיסטורי...מנהל משה משא ומתן עם "מֶלֶךְ אֱדוֹם" על מעבר בתחום ארץ אדום...

התיעוד..."וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ בְקָדֵשׁ עִיר קְצֵה גְבוּלֶךָ"...מוכיח כי "דֶּרֶךְ הַמֶּלֶךְ"...היא "דרך שור"...

ומשה מבטיח על דרך זו..."נֵלֵךְ לֹא נִטֶּה יָמִין וּשְׂמֹאול עַד אֲשֶׁר-נַעֲבֹר גְּבֻלֶךָ"...

11)
התנגדותו האלימה של "מֶלֶךְ אֱדוֹם":

"לֹא תַעֲבֹר"
"וַיֵּצֵא אֱדוֹם לִקְרָאתוֹ בְּעַם כָּבֵד וּבְיָד חֲזָקָה"...

12)
משה ואהרן נאלצו לעקוף את ארץ אדום מדרום:

"וַיִּסְעוּ מִקָּדֵשׁ"
"וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה הֹר הָהָר"
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן"
"בְּהֹר הָהָר"
"עַל-גְּבוּל אֶרֶץ-אֱדוֹם"
"לֵאמֹר"
"יֵאָסֵף אַהֲרֹן אֶל-עַמָּיו"... >>(בקיץ ביום א' לחודש אב)<<
(במדבר כ' 24-22)

13)
המסע המשיך לאורך חוף מפרץ אילת...צפונה לארץ ישראל:

"וַיִּסְעוּ מֵהֹר הָהָר"
"דֶּרֶךְ יַם-סוּף"
"לִסְבֹב אֶת-אֶרֶץ אֱדוֹם"...
(במדבר כא' 4)

14)
לפי-כך, אפשר להאמין כי במכה 2 על הסלע...
"הַמַּטֶּה" נשבר לרסיסים...ואיננו עוד היסטורית...

וודאי חסר המטה בפונון...

"וַיַּעַשׂ מֹשֶׁה נְחַשׁ נְחֹשֶׁת"
"וַיְשִׂמֵהוּ עַל-הַנֵּס"
"וְהָיָה אִם-נָשַׁךְ הַנָּחָשׁ אֶת-אִישׁ"
"וְהִבִּיט אֶל-נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת וָחָי"...
(במדבר כא' 9)

15)
בחודשי החורף של שנת ה-40 במדבר:

"וַיִּסְעוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּחֲנוּ בְּאֹבֹת"
"וַיִּסְעוּ מֵאֹבֹת וַיַּחֲנוּ בְּעִיֵּי הָעֲבָרִים"
"בַּמִּדְבָּר אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי מוֹאָב מִמִּזְרַח הַשָּׁמֶשׁ"

"מִשָּׁם נָסָעוּ וַיַּחֲנוּ בְּנַחַל זָרֶד"
"מִשָּׁם נָסָעוּ וַיַּחֲנוּ מֵעֵבֶר אַרְנוֹן"
"אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר הַיֹּצֵא מִגְּבֻל הָאֱמֹרִי"
"כִּי אַרְנוֹן גְּבוּל מוֹאָב"
"בֵּין מוֹאָב וּבֵין הָאֱמֹרִי"

"עַל-כֵּן יֵאָמַר בְּסֵפֶר מִלְחֲמֹת יְהוָה"
"אֶת-וָהֵב בְּסוּפָה וְאֶת-הַנְּחָלִים אַרְנוֹן"

"וְאֶשֶׁד הַנְּחָלִים אֲשֶׁר נָטָה לְשֶׁבֶת עָר"
"וְנִשְׁעַן לִגְבוּל מוֹאָב"

"וּמִשָּׁם בְּאֵרָה"
"הִוא הַבְּאֵר"
"אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה לְמֹשֶׁה" >>(אהרן כבר נקבר בהר ההר)<<
"אֱסֹף אֶת-הָעָם וְאֶתְּנָה לָהֶם מָיִם"...
(במדבר כא' 17-10)



תגובות