שבע האושפיזות

קוד: שבע האושפיזות בתנ"ך

סוג: בסיס

מאת: חגי הופר

אל:

כידוע, בסוכות יש מנהג להזמין שבעה אושפיזין:

אברהם, יצחק, יעקב, משה, אהרון, יוסף, דוד.

אמנם יש מנהגים שונים לסדר הזמנתם, אך נראה שזהו הנוסח המרכזי (ישנו גם הנוסח בו יוסף בא לפי הסדר הכרונולוגי, כלומר אחרי יעקב. הנוסח שבחרתי מתאים גם להקבלה הקבלית שאציג בהמשך).

חשבתי, מדוע לא להזמין גם שבע "אושפיזות" ממין נקבה?

השמות הראשוניים לנשים מרכזיות שעלו לי הם:

שרה, רבקה, רחל, לאה, מרים, דבורה, רות.

ואולם, גם בגלל הצורך ביצירת ההתאמה לדמויות הגברים, וגם מהסיבה שרחל ולאה צריכות לבוא ביחד, נראה לי לתקן זאת ל-רחל-ולאה ביום אחד ולאחריהן יוכבד.

כך נוצרת התאמה של האבות עם נשותיהם, משה עם אימו, אהרון עם אחותו, ודוד עם הסבתא-רבה שלו.

יוסף יוצא דופן בחריגתו מהסדר הכרונולוגי כבר במקור, והוא היה המשנה למלך, לכן נראה שמתאימה לו דבורה השופטת. מאידך, אפשר להחליפה בדמות מאוחרת יותר – אסתר, שהייתה כמלכה כמו המשנה למלך ושיש מגילה שלמה על שמה. עוד, יוסף נקרא צדיק – "צדיק יסוד עולם", ואסתר נקראת אצל חז"ל "קרקע העולם". כמו כן, המחקר מצא הקבלות רבות בין מגילת אסתר לסיפור יוסף, בתוכן וברובד הלשוני.

אגב, ההקבלה הקבלית לאושפיזין הן שבע הספירות התחתונות:

חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות.

הזוגות המוזמנים לסוכה אם כך הם:

אברהם

יצחק

יעקב

משה

אהרון

יוסף

דוד

שרה

רבקה

רחל ולאה

יוכבד

מרים

דבורה/אסתר

רות

חג שמח!

תגובות