יש קשר הדוק בין עבודה זרה לבין שפיכות דמים

קוד: יש קשר הדוק בין עבודה זרה לבין שפיכות דמים בתנ"ך

סוג: מניעים2

מאת: אראל

אל:

אם העונש על בית אחאב קשור רק לחטא של עבודה זרה, אז מדוע העונש בא בימי יהורם בן אחאב? והרי יהורם דווקא תיקן חטא זה (מלכים ב ג2): "וַיַּעֲשֶׂה הָרַע בְּעֵינֵי ה', רַק לֹא כְאָבִיו וּכְאִמּוֹ; וַיָּסַר אֶת מַצְּבַת הַבַּעַל אֲשֶׁר עָשָׂה אָבִיו"; והרי כל מטרתה של דחיית העונש (מלכִּים א כא29: "הֲרָאִיתָ כִּי נִכְנַע אַחְאָב מִלְּפָנָי? יַעַן כִּי נִכְנַע מִפָּנַי, לֹא אבי[אָבִיא] הָרָעָה בְּיָמָיו, בִּימֵי בְנוֹ [אָבִיא] הָרָעָה עַל בֵּיתוֹ") היא לאפשר לדור הבא לתקן את החטא! ואם העונש על בית אחאב נדחה בגלל שאחאב נכנע מפני ה', קל וחומר שהיה ראוי לדחות את העונש עוד דור אחד לפחות, בגלל שיהורם תיקן את החטא והסיר את מצבת הבעל!

ייתכן שעבודת הבעל אינה הגורם היחיד לעונש. יש קשר הדוק בין עבודת הבעל של בית אחאב, לבין שפיכות הדמים.

כבר בפרק יח ניתן לראות את הקשר - איזבל הורגת את נביאי ה' כדי שלא תהיה תחרות לנביאי הבעל. ואחאב רואה ושותק.

גם רצח נבות נובע מהתפיסה האלילית שהביאה איזבל מצידון לישראל, לפיה המלך הוא אל, ורצונו של המלך הוא קדוש, ולכן מותר לו להרוג את נתיניו כדי לזכות ברכושם. זו הסיבה שבפרק כא, מייד לאחר תוכחתו של אליהו על רצח נבות, מופיעה תוכחה קשה גם על חטא עבודת הבעל, ונגזרת כליה על בית אחאב.

יהורם אמנם תיקן את עבודת הבעל, אך לא עשה שום תיקון בעניין שפיכות הדמים, ואף המשיך ליהנות מחלקת נבות היזרעאלי, ולא לקח ברצינות את תוכחתו של אליהו לאביו " הרצחת וגם ירשת?! ". לפיכך נגזר עליו למות, כפי שאמר יהוא (מלכים ב ט25): "וַיֹּאמֶר אֶל בִּדְקַר שלשה[שָׁלִשׁוֹ] שָׂא הַשְׁלִכֵהוּ בְּחֶלְקַת שְׂדֵה נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאֶלִי, כִּי זְכֹר אֲנִי וָאַתָּה אֵת רֹכְבִים צְמָדִים אַחֲרֵי אַחְאָב אָבִיו, וה' נָשָׂא עָלָיו אֶת הַמַּשָּׂא הַזֶּה...", וכפי שגם אמר אֶלישע כאשר המליך אֵת יהוא (מלכִּים ב ט7): "והכִּיתה אֶת בית אַחְאָב אדניך, ונקמתי דמי עבדי הנביאים ודמי כל עבדי ה' מיד איזבל".

ראו עוד במאמרו של הרב אלחנן סמט על שני העונשים שנגזרו על אחאב.


תגובות