אוטומטי כמו הצחוק

קוד: ביאור:משלי י23 בתנ"ך

סוג: תוכן1

מאת: אראל

אל: פירושים וסימנים משלי א

משלי י23: "כִּשְׂחוֹק לִכְסִיל עֲשׂוֹת זִמָּה, וְחָכְמָה לְאִישׁ תְּבוּנָה"

יש דברים שאנחנו עושים באופן אוטומטי, בלתי נשלט - או כך לפחות זה נדמה לנו. על-פי ספר משלי, גם הדברים שאנחנו עושים באופן בלתי-נשלט הם תוצאה של הבחירות שלנו: 

השחוק = הצחוק מסמל פעולה בלתי נשלטת - כשאנחנו רואים משהו מצחיק, או כשמדגדגים אותנו, אנחנו צוחקים מייד, באופן כמעט אוטומטי.

כסיל הוא אדם השונא ללמוד חכמה;   זימה = מעשים רעים ומתועבים.

כשחוק לכסיל עשות זימה = עבור אדם השונא ללמוד, עשיית מעשי זימה היא כמו שחוק - הוא עושה אותם באופן אוטומטי, בלתי-נשלט, כי התרגל לחיות בלי מעצורים ובלי שליטה עצמית.

איש תבונה = איש היודע לנתח ולהסיק מסקנות

וחכמה לאיש תבונה = עבור איש תבונה, עשיית מעשי-חכמה היא כמו שחוק - הוא עושה מעשי-חכמה באופן אוטומטי, כי הוא כבר התרגל לחיות בחכמה ולהשתמש בה באופן מעמיק - לא רק ללמוד אלא גם להסיק מסקנות. גם אם הוא שוכח משהו ממה שלמד - הוא יכול לפתח את זה מחדש בכוח תבונתו.

אכן, יש תגובות שקשה לנו לשלוט בהן - אך זה רק משום שבחרנו בדרך חיים מסויימת. הבחירה היא בידינו - לחיות כמו כסיל או כמו איש-תבונה

-

וייתכן שהפסוק רומז על דרך אפשרית להיגמל מהתמכרות: לכל אדם ישנה איזושהי "התמכרות", פעולה שהוא עושה באופן אוטומטי; אולם, כאשר האדם שולט במחשבות שלו ומשתמש בהן כאיש-תבונה, אז הפעולה האוטומטית שלו תהיה פעולה של חכמה ולא של דבר רע. אם כך, הדרך לצאת מההתמכרות היא לפתח את כוח התבונה - למשל, ע"י פתרון חידות או לימוד חומר שדורש הסקת מסקנות מעמיקה.

הקבלות

בשני מקומות נוספים בספר משלי מדובר על משחקים:
  • משלי ח30-31: "וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשֻׁעִים יוֹם יוֹם מְשַׂחֶקֶת לְפָנָיו בְּכָל עֵת. מְשַׂחֶקֶת בְּתֵבֵל אַרְצוֹ וְשַׁעֲשֻׁעַי אֶת בְּנֵי אָדָם"
  • משלי כו19: "כֵּן אִישׁ רִמָּה אֶת רֵעֵהוּ וְאָמַר הֲלֹא מְשַׂחֵק אָנִי"
נראה שהפסוק שלנו מתייחס לשני סוגי המשחקים:
  • כשחוק לכסיל עשות זימה - אצל הכסיל, מעשי זימה ורשע הם כמו משחק; הוא נהנה ממשחקים שיש בהם אלימות, הרס ורמאות, כמו אותו איש הנזכר ב משלי כו19: "כֵּן אִישׁ רימה אֶת רֵעֵהוּ, וְאָמַר 'הֲלֹא מְשַׂחֵק אָנִי!'" (פירוט).
  • וחכמה לאיש תבונה - אצל איש התבונה, המשחקים הם מסוג אחר לגמרי; הוא נהנה ממשחקים שיש בהם חכמה ומחשבה, כמו החכמה המדברת ב משלי ח31: "מְשַׂחֶקֶת בְּתֵבֵל אַרְצוֹ, ושעשועיי אֶת בְּנֵי אָדָם" (פירוט).
אם כך, ניתן להבחין בין כסיל לבין איש תבונה גם לפי המשחקים שהם משחקים.

שו"ת

א. כתב: "אני מאד אודה לך אם תדריך אותי עם ההתמודדות שלי עם העישון בשבת וביום כיפור-דבר שרבנים פוסקים התירו לי. מזה שנים שאני סובל מיסורי נפש למרות שברוך השם המצב משתפר אך אינני יכול להשלים עם העובדה שאני מתנהג כמו חילוני לכאורה ואינני יכול שלא לחלל שבת. אל תשכח שאני כבר בן 41 רווק ללא ילדים וללא חברה לחיים. ליעוצך אודה".

תשובה: "שלום א.,
אני מצטער לשמוע שאתה מכור לעישון.
האם ניסית לפנות לטיפול גמילה? זו נראית לי העצה הטובה ביותר.
עצה נוספת שמצאתי בספר משלי היא "כשחוק לכסיל עשות זימה, וחכמה לאיש תבונה", כלומר, לכל אדם יש איזושהי "התמכרות", איזושהי פעולה שהוא עושה באופן אוטומטי; אולם, כאשר האדם שולט במחשבות שלו ומשתמש בהן כאיש-תבונה, אז הפעולה האוטומטית שלו תהיה פעולה של חכמה ולא של דבר רע.
אם כך, הדרך לצאת מההתמכרות היא לפתח את כוח התבונה - למשל, ע"י פתרון חידות או לימוד חומר שדורש הסקת מסקנות מעמיקה.

אני מקווה שזה יעזור.

תגובות