לא יבוזו לגנב - אם יפצה את קרבנותיו מביתו

קוד: ביאור:משלי ו30 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי ו30-31: "לֹא יָבוּזוּ לַגַּנָּב, כִּי יִגְנוֹב לְמַלֵּא נַפְשׁוֹ כִּי יִרְעָב. וְנִמְצָא - יְשַׁלֵּם שִׁבְעָתָיִם, אֶת כָּל הוֹן בֵּיתוֹ יִתֵּן"

הפסוק מלמד, שלא לזלזל בגנב המעוניין להשתקם ולחזור לחברה, ובלבד שהוא מוכן לתת את כל מה שיש לו כדי לפצות על הנזקים שגרם:

"אם ראית גנב רשע שחזר מרשעו ועשה תשובה - אל תבוזו לו, למה? למלא נפשו כי ירעב" (מדרש משלי).

הגנב פעל מתוך רעב, אבל עכשיו - לאחר שנתפס - הוא מוכן לשלם פי 7 מערכה של הגניבה, ואף לתת את כל הון ביתו, כדי לפצות את קרבנותיו, ולכן יש למחול לו ולא לבזותו; ראו בפסוק הבא.

לעומת זאת, חטאו של נואף חמור יותר, וגם אם ייתן את כל הון ביתו, לא ימחלו לו; ראו גניבה לעומת ניאוף.

מקורות ופירושים נוספים

לא יבוזו - שלושה פיסוקים שונים

1. ע"פ הטעמים, יש לפסק כך: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב, למלא נפשו כי ירעב"; לפי זה, המילה "כי" הראשונה משמעה "אם" או "כאשר", ומשמעות הפסוק היא " לא יבוזו לגנב כאשר יגנוב; ולמה לא יבוזו לו? - כי הוא עושה זאת למלא נפשו כי ירעב "; כך כנראה פירש רש"י.
  • אולם, לפי זה ישנה כפילות בצלע הראשונה - "לא יבוזו לגנב כי יגנוב ", ובצלע השניה חסרות מילים - "כי למלא נפשו כי ירעב הוא עושה ".
  • הפירוש מסתמך על הטעמים, אולם לא בטוח שהטעמים במקרה זה מתאימים למשמעות הפסוק - ייתכן שהפיסוק של הטעמים נועד רק לשמור על המקצב השירי של הקטע, ולחלק את הפסוק לשתי צלעות שוות באורכן.
2. ע"פ מצודת דוד, יש לפסק כך: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו, כי ירעב" ומשמעות הפסוק היא " לא יבוזו לגנב כאשר יגנוב לצורך חיי נפשו; ולמה לא יבוזו לו? - כי הוא רעב ולא יכול לחיות בלי לגנוב"

3. וע"פ מלבי"ם, יש לפסק כפי שכתבנו למעלה: "לא יבוזו לגנב, כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב"; לפי זה, המילה "כי" הראשונה משמעה "משום ש-", ומשמעות הפסוק היא " לא יבוזו לגנב, ולמה לא יבוזו לו? - כי הוא גונב למלא נפשו כאשר הוא רעב ".

רעב לשמוע את דברי ה'

1. הפסוק מדבר על אדם הגונב מתוך רעב גופני, אך חז"ל דרשו אותו גם על אדם ה"גונב" דברי תורה מתוך רעב רוחני, על-פי  עמוס ח11: "הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם ד' ה', וְהִשְׁלַחְתִּי רָעָב בָּאָרֶץ: לֹא רָעָב לַלֶּחֶם, וְלֹא צָמָא לַמַּיִם, כִּי אִם לִשְׁמֹעַ אֵת דִּבְרֵי ה'".

2. "המתגנב אחר חברו, והלך לשנות בדברי תורה, אף על פי שנקרא גנב, הרי זה זכה לעצמו. עליו הוא אומר, לא יבוזו גנב כי יגנוב. לסוף מתמנה על הצבור, שנאמר, ונמצא - ישלם שבעתים, את כל הון ביתו יתן. ואין שבעתים אלא דברי תורה, שנאמר אמרות ה' אמרות טהורות כסף צרוף בעליל לארץ מזוקק שבעתים (תהלים יב)." (מכילתא על שמות כב ג), כלומר, "אדם שרעב לדברי תורה, ורוצה ללכת לשיעור, אולם חברו תופסו ומעכב אותו - מותר לו לשקר ולומר לו שהוא ממהר מאד כי יש לו אורחים חשובים, או שיש לו עיסקה דחופה, ואף על-פי שהוא גונב בזה את דעת חברו - לא יבוזו לו, כי מטרתו למלא את נפשו בדברי תורה" (הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, י"ז בתמוז ה'תשס"ט).

3. "אם ראית עם הארץ שהשחית עצמו על דברי תורה, אל תאמר 'אתמול עם הארץ והיום חבר?!' למה? - למלא נפשו כי ירעב, ואין ירעב אלא תורה, שנאמר לא רעב ללחם ולא צמא למים." (מדרש משליילקוט שמעוני על משלי), כלומר, "בדור שלנו רואים הרבה אנשים שהיו רחוקים מתורה ומצוות, וברגע אחד עשו מהפך לטובה והלכו ללמוד תורה בשקידה ובמסירות נפש. יש כאלה שאומרים: אתמול הוא היה כמוני, מה הוא מראה את עצמו צדיק? מה קרה לו? הוא לא יכול לרמות אותי... אסור לומר כך... יש לו תחושת רעב לדבר ה', וזה מה שהניע אותו ללמוד ולהשתנות" (הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, י"ז בתמוז ה'תשס"ט).

המשך  בפסוק הבא.

ראו פסוקים נוספים על בוז וביזיון בספר משלי.

מאמרים מאתר ויקיטקסט:

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • מדת הדין ומדת הרחמים / אחד העם: על זאת משיבה מדת הדין: "אם אין לו ונמכר בגנבתו", ומדת הרחמים אומרת: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב". זאת דנה על הגנבה וזאת על הגנב. משל אחר. הכל יודעים, שהאבות ... (cache)
  • פרשנות החוק בספרות לא משפטית: משמע "שבעתים" בדבר דוד ג€“ עונש כבד, כמו בשירת למך: "כי שבעתים יקם קין ולמך שבעים ושבעה" (בר' ד, כד), וראה במיוחד ביחס לגנבה: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב. (cache)
  • גנב גנבה: אבל המתגנב אחר חברו והלך לשנות בדברי תורה, אף על פי שנקרא גנב, הרי זה זכה לעצמו, ועליו הוא אומר לא יבוזו לגנב כי יגנוב, לסוף נמצא מתמנה על הצבור וישלם שבעתים. (משפטים ... (cache)
  • זכויות יוצרים: ושמא הטעם משום דאיתא במדרש משלי על הדין קרא לא יבוזו לגנב כי יגנוב, שאין לבזות מי שגנב דברי תורה ומעתיקן. מספר המקצועות". ונראה ליישב דאין קושיא על תשובת הרי"ף מהמדרש ... (cache)
  • תורת אמת אתר יהדות מרוקו: ואכן גם התורה אע"פ שלא הלימה את בעית הלחם,ואת כח השפעתה של מעשה בני האדם, לא יבוזו לגנב כי יגנוב,למלא נפשו כי ירעב,אך יחד עם זאת מצהירה התורה כי לא על הלחם לבד יחיה ... (cache)
  • מלבים: ג) בתכלית החטא, כי לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, אבל הוא לא נצרך לגניבה כי גם שמו בכליהם, שהטמינו בארץ כי אין לו צורך בה. (יב-יג) למה כפל ולא יוכל לקום וכו' כי היו ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- זכויות יוצרים בהלכה: ושמא הטעם משום דאיתא במדרש משלי על הדֵין קרא לא יבוזו לגנב כי יגנוב, שאין לבזות מי שגנב דברי תורה ומעתיקן. מספר המקצועות". בתוספתא לא מבואר באיזה מקרה בדיוק מדובר, ... (cache)
  • הכשרות במקרא / עמוס חכם: לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב;. משלי כ"ז 7: נפש שבעה תבוס נפת ונפש רעבה כל מר מתוק;. תהילים ק"ז 9: כי השביע נפש שקקה ונפש רעבה מלא טוב: ועוד הרבה פסוקים כיוצא ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- משלי פרק ו: ... היחתה איש אש בחיקו ובגדיו לא תשרפנה: (כח) אם יהלך איש על הגחלים ורגליו לא תכוינה: (כט) כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנגע בה: (ל) לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב: ... (cache)
  • הלכות גזילה: ולפי הש"ך אפילו קפיד בודאי שלא להעתיקן אפ"ה מותר לו להעתיקן, כי איתא בתוספתא ובמדרש דמותר לגנוב ד"ת וע"ז כתיב לא יבוזו לגנב כי יגנוב. ויעו"ש גם בביאור הגר"א ס"ק מו דאתי ... (cache)
  • רבי יוסף אלבו / ספר העיקרים: וזהו שהרי ההמון, לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב (משלי ו'). וזהו מוסכם אצלם ובלתי מגונה, ואינו כן לפי האמת. אבל אם, נמצא ישלם שבעתים ואת כל הון ביתו ייתן (שם), לפי ... (cache)
  • צירוף מחלל שבת למניין: ... כשיבוא אל בית הכנסת להתפלל - מקבלין אותו ואין נוהגים בו מנהג בזיון, וסמכו על הפסוק ' לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב' - אל יבוזו לפושעי ישראל שבאים בסתר לגנוב מצות". (cache)
  • ב טבת תשס"ט - זאת חנוכה ביצהר: חז"ל במדרש מביאים פסוק " לא יבוזו לגנב כי יגנוב" ומפרשים שבדברי תורה הכתוב מדבר, שמותר לגנוב דברי תורה. לא עוד, אלא שחז"ל אומרים שמי שגונב דברי תורה בסוף נעשה פרנס על ... (cache)
  • בדבר צירוף מחלל שבת בפרהסיה למנין עשרה: וסמכו כל זה מדברי שלמה ע"ה לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, אל יבוזו לפושעיישראל שהם באים בסתר לגנוב מצוות". עכלה"ט, וראויים הדברים למי שאמרם. לסיום אעתיק לך ממה ... (cache)
  • שמואל ב. לוינשטאם, "דין הנאוף ודין הרצח במשפט: {7} ושמא יש עניין לבעית עונש הנואף גם לכתוב המוקשה: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא (פשו כי ירעב, ונמצא ישלם שבעתים את כל הון ביתו יתן" (מש' ו, ל-לא). הקשיים שבכתוב זה בולטים ... (cache)
  • עדות לדרך המשיח: לא-יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב. ונמצא ישלם שבעתים את-כל-הון ביתו יתן". ועל-כן עד לבואו של משיח נגיד שיביא צדק. עולמים (ראה ספר דניאל בפרק 9 פסוק 24). ישא האדם את ... (cache)
  • חובות הלבבות: כמו שכתב שלמה עליו השלום על הגנב (משלי ו) לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב ונמצא ישלם שבעתים. אף על פי שדחקו נראה, וצרכו הביאו לקחת ממון אחרים, לא יינצל בזה מן ... (cache)
  • ב טבת תשס"ט - זאת חנוכה ביצהר: ... ל) "לא יבוזו לגנב כי יגנוב", לסוף נמצא מתמנה [פרנס] על הצבור וישלם שבעתים, שנאמר (משלי ו, לא) "ישלם שבעתיים את כל הון ביתו יתן", ואין "שבעתים" אלא דברי תורה, שנאמר (תהלים ... (cache)
  • על מערכת המטאפורות בירמיהו ב-ג: שהרי כך אומר החכם מכל אדם: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב; נאף אישה חסר לב [ =חסר תבונה]... נגע וקלון ימצא, וחרפתו לא תמחה" (משלי ו ל-לג). ירמיהו מבאר, שדבריו ... (cache)
  • פסק-דין בתיק בג"ץ 10226/08: לא יבוזו לגנב כי יגנוב...) משלי ו. ',. ל. (". ומה עבירת הגניבה? מבהיר ה. רמב. ם". "אל יבוזו לפושעי ישראל שהם באים בסתר לגנב מצוות. ") ספר אגרות.,. רמב. "ם לעם. ג€“. איגרת השמד ... (cache)
  • פורום: ספרים וסופרים - מי זה הרב מנחם אדלר מחבר "בינה ודעת"? ג€“ בחדרי...: וכבר פירשו ז"ל שהפושע [אפילו] אם פשע ברצונו כשיבא לביהכ"נ להתפלל מקבלים אותו, ואין נוהגים בו מנהג בזיון. וסמכו אותו לדברי שלמה ע"ה שאמר [משלי, ו, ל] לא יבוזו לגנב כי יגנוב ... (cache)
  • ynet מותר לצרף למניין מי שנסע לבית הכנסת בשבת? - יהדות: 23 נובמבר 2010 ... כשיבוא לבית הכנסת להתפלל מקבלים אותו ואין נוהגים בו מנהג בזיון, וסמכו על זה מדברי שלמה עליו השלום (משלי ו' ל'): 'לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב', ... (cache)
  • יין שנגע בו מומר: מקבלין אותו, ואין נוהגין בו מנהג בזיון, וסמכו על הפסוק לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא. לרבי משה איסרליס. יורה דעה סימן שלד, סעיף א: "ומנדין למי שהוא הגהות על השולחן ערוך. 43 ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- להעריך את אבא ואמא: וכבר פירשו רבותינו ז"ל שהפושע שפשע ברצונו, כשיבוא לבית הכנסת להתפלל מקבלים אותו ואין נוהגים בו מנהג בזיון, וסמכו על זה מדברי שלמה ע"ה שאמר (משלי ו, ל): 'לא יבוזו לגנב כי ... (cache)
  • ענין הקצבים מחללי שבתות וימים-טובים בפרהסייא ג€“ דף למנחה: ... וכבר אמרו חכמינו זכרם לברכה שהפושע ברצון כשיבוא אל בית הכנסת להתפלל מקבלין אותו, ואין נוהגין בו מנהג בזיון, וסמכו על הפסוק לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, אל יבוזו ... (cache)
  • מכילתא שמות: ... חולק עם גנב שונא נפשו אבל המתגנב אחר חבירו והלך לשנות בדברי תורה, אף על פי שנקרא גנב, הרי זה זכה לעצמו, ועליו הוא אומר: לא יבוזו לגנב כי יגנוב לסוף נמצא מתמנה על הצבור. (cache)
  • היחס למחללי שבת: יין שנגע בו מומר: ... וכבר אמרו חכמינו זכרם לברכה שהפושע ברצון כשיבוא אל בית הכנסת להתפלל מקבלין אותו, ואין נוהגין בו מנהג בזיון, וסמכו על הפסוק לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, אל יבוזו ... (cache)
  • יהושע - מצודת דוד: רצה לומר, (משלי ו ל) לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, אבל המה גם שמו בכליהם להיות שמור לאוצר, לא להוציא לשבור רעבון נפש, ואם כן מעשה הנבלה ההיא כפולה ומוכפלת ... (cache)
  • ynet לחילוני מותר להיות חזן ולעלות לתורה? - יהדות: 25 ינואר 2010 ... כשיבוא לבית הכנסת להתפלל מקבלים אותו ואין נוהגים בו מנהג בזיון, וסמכו על זה מדברי שלמה עליו השלום (משלי ו' ל'): "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב", ... (cache)
  • היחס אל השונה: וכבר פירשו ז"ל, שהפושע שפשע ברצונו, כשיבוא לבית הכנסת להתפלל - מקבלים אותו, ואין נוהגים בו מנהג ביזיון, וסמכו זאת לדברי שלמה עליו השלום (קהלת ו, ל): "לא יבוזו לגנב כי יגנוב" ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - משלי: לא יבוזו לגנב כי יגנוב. אע"פ דכתיב חולק עם גנב שונא נפשו, אבל המתב על חברו והולך ושונה פרקו אע"פ שנקרא גנב זוכה לעצמו שנאמר לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב, ונמצא ... (cache)
  • עם הארץ: לא יבוזו לגנב כי יגנב, אם ראית עם הארץ שהשחית עצמו על דברי תורה אל תבזהו, ואל תאמר אתמול עם הארץ והיום חבר, למה למלאות נפשו כי ירעב, אין רעב אלא מן התורה... (פרשה ז) ... (cache)
  • יחסי דתיים וחילוניים - לאור ההלכה / הרב נתן צבי פרידמן: ... שהפושע אם פשע ברצונו, כשיבוא לבית הכנסת להתפלל, מקבלים אותו ואין נוהגים בו מנהג בזיון, וסמכו על זה מדברי שלמה המלך עליו השלום שאמר (משלי ו) לא יבוזו לגנב כי יגנוב וגו', ... (cache)
  • more "לא יבוזו לגנב כי ":
  • עונשו של גנב בספר משלי ובתורה: ע"פ הטעמים, יש לפסק כך: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב, למלא נפשו כי ירעב "; לפי זה, המילה "כי" הראשונה משמעה "אם" או "כאשר", ומשמעות הפסוק היא " לא יבוזו לגנב כאשר יגנוב; ולמה לא ... (cache)
  • משלי - מצודת דוד: אין מרבים לבזות את הגנב כאשר יגנוב למלא נפשו כי רעב הוא וגנב לשבור הרעבון וכמעט לאונס יחשב: {לא} ונמצא. וכאשר ימצא יוכל לתקן בתשלומין אז חדל ממנו בעל הגניבה: את כל הון. (cache)
  • משלי - ללא ניקוד: ... {כח} אם יהלך איש על הגחלים ורגליו לא תכוינה: {כט} כן הבא אל אשת רעהו לא ינקה כל הנגע בה: {ל} לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב: {לא} ונמצא ישלם שבעתים את כל הון ביתו ... (cache)
  • שער הגלגולים | האר''י | כתבי מקובלים נוספים | ספריית כתבי מקובלים -: ... אל אותם הנשמות שבתוך הקליפות ההם, ומאותו השפע נותנים גם הקליפות, ולכן רודפים להחטיא את האדם, כאחד הרודף וטורח אחר מזונותיו, ולא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב: ... (cache)
  • תקנת השבים ב: וסמכו אותו לדברי שלמה ע"ה: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב [למלא נפשו כי ירעב]" (משלי ו, ל) [133] - לא יבוזו לפושעי ישראל שהן באין להתפלל בסתר ולגנוב מצוות [134] ']. על ההלכה שמקורה ... (cache)
  • ספר החוקים והמשפטים / בר טוביה: בכלל אין התורה מרבה לדבר בדיני גניבה ולא מחמרת בהם, ונראה גלוי, שהיא יוצאת כאן מן העיקר שנסחוהו בספר משלי בלשון זו: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב, למלא נפשו כי ירעב". אין התורה ... (cache)
  • חכמינו ז"ל: שהרי ההמון "לא יבזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב" (משלי ו'), ואינו כן לפי האמת, אלא ישלם שבעתים לפי משפטי התורה, "אם אין לו ונמכר בגנבתו" (שמות כ"ב)... והרי בימי אחאב ומנשה ... (cache)
  • הלבוש והקישוט מזוית יהודית: ובפרט שעל כל העבירות יכול האדם לטעון שיצרו תוקפו, כגון שנכשל באכילה אסורה מחמת רעבונו, כמ''ש (משלי ו,ל) ''לא יבוזו זרים לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב'', אבל איזה תירוץ יהיה ... (cache)
  • צלוחית של פלייטון / יהודה ליב גורדון: ... נעשׂים מרובים, נעשׂים פניהם כפני הכלב ולא ישובו מפני כל ולא יבּצר מהם מזמה כדי להחיות את נפשם; ומקרא מלא עומד ומהפך בזכותם: לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב. (cache)
  • הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | למה לא יותר כדאי להיות גוי: ל לא-יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב. לא ונמצא ישלם שבעתים את-כל-הון ביתו יתן. לב נאף אשה חסר-לב משחית נפשו הוא יעשנה. לג נגע-וקלון ימצא וחרפתו לא תמחה. לד כי-קנאה ... (cache)
  • בית הספר היהודי העממי Izraelita Elemmi nיp Iskola: "לא - יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב: "[משלי ו,ל.] ליד שער הכניסה למחנה העמידו מדי פעם כסא-נוח, בו הניחו גופתו של אסיר הרוג, על חזהו תלו שלט, עליו היה כתוב: ככה יעשה ... (cache)
  • הרמב"ם כמנהיג וכפוסק | נצח ישראל: 6 אוגוסט 2011 ... כדברי שלמה, שאמר, לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב. ודרשו ז"ל, אל יבוזו לפושעי ישראל שהם באים בסתר לגנוב מצוות (עמ' קכ). ניתוח פרטני זה של דברי ... (cache)
  • משלי: ל לא-יבוזו לגנב, כי יגנוב-- למלא נפשו, כי ירעב. לא ונמצא, ישלם שבעתיים: את-כל-הון ביתו ייתן. לב נואף אישה חסר-לב; משחית נפשו, הוא יעשנה. לג נגע-וקלון ימצא; וחרפתו, לא תימחה. (cache)
  • מחשבות / מיכה יוסף ברדיצ'בסקי: וקול אחר כנגדו: לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב! הלז מתיר והלז אוסר; ואחר-כך גבר האוסר על המתיר. מי ישים אסורים על ידינו? ג€“ ג€“. אומרים, כי שני יצרים בתוכנו, יצר-הרע ... (cache)
  • כמה מילים על חרם הקוטג', יוקר המחייה והשפעתם על איכות חיינו באופן כללי...: 21 יוני 2011 ... באשר לגנב הרעב שגנב לך את פנקס הצ'קים וקנה באמצעותם במכולת, פסק שלמה החכם באדם כך: "לא יבוזו לגנב כי יגנוב למלא נפשו כי ירעב.... ונמצא, ישלם שבעתיים ... (cache)
  • more "יגנוב למלא נפשו כי ":
  • על מנת שלא יהיו בינינו שופכי דמים: מוכרח להרוג את הנרצח לעשוק את לחמו למלא נפשו כי ירעב. (מלבי"ם) לא היה בזה רוצח מועד אשר קם על רעהו בתאות דמים. כי אם תגרה טראגית היתה בין השנים, תגרה על פת לחם. (cache)
  • העבודה בחוקי התורה: א. זכות במהלך העבודה - אכילה מן היבול (דב' כג, כה-כו): כפי רצונך (נפש=רצון, כבערבית) או: בהתאם לתאבונך (נפש=תיאבון, כמו: "למלא נפשו כי ירעב " ג€“ מש' ו, ל), עד שתשבע. ואל כליך לא תתן ג€“ אבל אינך רשאי לשים פרות בכליך כדי לאכלם ... (cache)
  • מרכז ישיבות בני עקיבא - ידינו לא שפכו את הדם הזה: ... לעשוק את לחמו, למלא נפשו כי ירעב ". ברורשאדם שמוכן להרוג בשביל מזון הוא אינו "צדיק תמים", אך בכל זאת אם לא היו נותנים לו מזון לא היו יכולים לומר: "ידינו לא שפכו את הדם הזה". (cache)
  • ז: 11 מאי 2008 ... לא ע"י שלא נתנו מזון להרוצח, ועי"כ היה מוכרח להרוג את הנרצח לעשוק את לחמו, למלא נפשו כי ירעב. ולא ע"י שלא נתנו לויה להנרצח, שלא ילך יחידי במקום סכנה. (cache)
  • עגלה ערופה - חגי דביר - ישיבת ההסדר "אהבת ישראל" נתיבות: ידינו לא שפכו: שלא היינו גרמא לרצח הזה, לא על ידי שלא נתנו מזון לרוצח ועל ידי כך מוכרח היה להרוג את הנרצח, לעשוק לחמו למלא נפשו כי ירעב, ולא על ידי שלא נתנו לוויה לנרצח שלא ילך ...
  • ישעיהו נחליאל-רוטברג: "ידינו לא שפכו": שלא היינו גרמא לרצח הזה, לא על ידי שלא נתנו מזון לרוצח ועל ידי כך מוכרח היה להרוג את הנרצח, לעשוק את לחמו למלא נפשו כי ירעב, ולא על ידי שלא נתנו לוויה לנרצח, ... (cache)
  • משלי - רלב''ג: ... בלי סכק ולזה הוא מבואר שלא ישיגהו בזה בשת מהאנשים כאשר לקחו למלא נפשו כי ירעב גם לא ישיגהו נגע בגופו מבעל הגניבה כי בכופר ובשחד יתרצה לו ואולם לנואף ראוי שיבוזו כי הוא ... (cache)
  • מסורת אבות: 25 אוגוסט 2012 ... למלא נפשו כי ירעב ". ברור. שאדם שמוכן להרוג בשביל מזון. הוא אינו "צדיק תמים",. אך בכל זאת אם לא היו נותנים לו מזון לא היו. יכולים לומר: "ידינו. לא שפכו את הדם ...
  • עוקץ התפילין הגדול: תלמידי ישיבה לכדו את הגנב במקווה: ג)גנב אחר שעליו נאמר, "לא יבוזו לגנב כי יגנוב,כי למלא נפשו כי ירעב (משלי ו',ל')והיינו מאלה שנמכר לעבד עברי שנתפס בגניבתו.וע"י עבודתו,בזה משלם את הגניבה עד צאתו לחפשי, סוף ... (cache)
  • ספר הזוהר על התורה רבן שמעון בר יוחאי ספר הזהר זוהר זהר רשבי רשב"י מירון...: אמר שם (שם) לא יבוזו לגנב כי יגנוב כי מדרז"ל על אלו ר"ן איש משל לא' שגנב כלי מבית המרחץ כי ענין הגניבה היה למלא נפשו כי ירעב לכן חסה התורה ולא פרסמה אותם לפי שלא יבוזו לגנב ... (cache)
  • more "למלא נפשו כי ירעב ":

תגובות