ובא כמהלך ראשך, ומחסרך כאיש מגן

קוד: ביאור:משלי כד34 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

שני קטעים המתארים את סכנות העצלות מסתיימים בפסוק דומה:
רֵאשֶךָ = רֵישֶךָ = עונייך (מלשון רש = עני); העוני נמשל ל מְהַלֵּך ְ או מִתְהַלֵּךְ.

מַחְסֹרְךָ = מַחְסֹרֶיךָ = המחסור שלך; המחסור נמשל ל אִיש מָגֵן.

ניתן להציע כמה הסברים למשלים אלה:

1. המשלים מציינים פתאומיות ומהירות:

כשאדם מתעצל, ישן במקום לעבוד, הוא עלול להתעורר יום אחד ולגלות, להפתעתו, שהצ'ק שנתן במכולת חזר, או שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל, ובבת אחת הוא יגלה שהפך מאדם אמיד ל רש ועני.

2. המשלים מציינים הדרגה ויסודיות:

כשאדם מתעצל, הוא לא נעשה עני בבת אחת (כמו אדם שמהמר בבורסה, למשל), אלא בהדרגה - המחסור הולך וגדל, והופך מאורח לכובש, חייל ממוגן שאי אפשר לסלקו.

וייתכן ששני המשלים נכונים: אובייקטיבית, המחסור מגיע בהדרגה, כמו בפירוש 2; אבל סובייקטיבית, מנקודת מבטו של העצל, המחסור מגיע במהירות ובהפתעה גדולה.

פירושים נוספים

3. ע"פ 'דעת מקרא', שני המשלים הם משל אחד, שרומז לתיאורו של גלית, הענק הפלשתי:

שמואל א יז41: "וַיֵּלֶךְ הַפְּלִשְׁתִּי הֹלֵךְ וְקָרֵב אֶל דָּוִד, וְהָאִישׁ נֹשֵׂא הַצִּנָּה לְפָנָיו":

גלית בא כמהלך, בעוצמה ובביטחון; ולפניו איש מגן = איש נושא צינה (צינה = מגן גדול):
  • במשל, איש המגן צועד לפני הגיבור המהלך; כשרואים את איש המגן, אפשר לדעת שהגיבור מהלך אחריו ויגיע עוד מעט;
  • ובנמשל, המחסור צועד לפני הריש והעוני; כשאדם מתחיל להרגיש מחסור, הוא יכול לדעת שהעוני מהלך אחריו ויגיע עוד מעט.
לפי זה, פירוש הפסוק הוא: אם תמשיך להתעצל, עונייך יבוא כמו גיבור המהלך בשדה הקרב כדי לכבוש את חייך; אבל לפני כן תתחיל להרגיש מחסור - תתחיל לשים לב שחסרים לך דברים, וזה צריך להיות עבורך סימן שהעוני מתקרב - כמו שאיש מגן הוא סימן לכך שהגיבור מתקרב.

המחסור נמשל לגוליית הפלשתי, וכדי להתגבר עליו צריך לנהוג כמו דוד, שמואל א יז48: "וְהָיָה כִּי קָם הַפְּלִשְׁתִּי וַיֵּלֶךְ וַיִּקְרַב לִקְרַאת דָּוִד, וַיְמַהֵר דָּוִד וַיָּרָץ הַמַּעֲרָכָה לִקְרַאת הַפְּלִשְׁתִּי" - לא לעמוד ולחכות שהמחסור יגיע, אלא לרוץ במהירות אל המערכה ולהילחם בו.

טוב או רע?

פירשנו לפי רוב המפרשים, שהפסוק הוא הבטחה לרעה - אם תישן יותר מדי, יבואו עליך עוני ומחסור; כך נאמר בפסוק הקודם: "מעט שנות, מעט תנומות, מעט חיבוק ידיים לשכב" - אם תישן מעט יותר ממה שצריך, אז "ובא כמהלך ראשך, ומחסורך כאיש מגן".

אך יש שפירשו להיפך, שהפסוק הוא הבטחה לטובה - אם תמעט בשינה אז יבוא אליך כל מה שחסר לך: "אם תעשה כן, יבא חסרונך, ודבר שאתה רש ממנו יבא לך מיד, כאדם המהלך מהר, ומחסורך יבא ויתמלא כאיש מגן - הבא מהר להגין על אדוניו..." (רש"י), "יש דרך לגרום שכל מה שחסר לך יגיע מהר! איך? מעט שנות, מעט תנומות, מעט חיבוק ידיים לשכב, קום ממיטתך! אל תתייאש ממצבך! תדע שאם תנסה ותשתדל עם אמונה - ה' יעזור לך ויושיע אותך, וכל חסרונותיך יתמלאו במהירות." (הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, י"ב תמוז ה'תשס"ט)

ולענ"ד, הפירוש השלילי מתאים יותר לפרק כד, והפירוש החיובי מתאים יותר לפרק ו; ראו פסוקים זהים, משמעות שונה.

מאמרים נוספים - באדיבות גוגל

תגובות