קללת חינם - שני משלים ושני נמשלים

קוד: ביאור:משלי כו2 בתנ"ך

סוג: משל

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק כו    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   סיכום 
כו2 כַּצִּפּוֹר לָנוּד, כַּדְּרוֹר לָעוּף - כֵּן קִלְלַת חִנָּם לא[לוֹ] תָבֹא.

 סגולות

כמו ציפור, הנודדת אל ארץ רחוקה אך בסופו של דבר חוזרת אל קִנָּהּ הראשון, וכמו דרור, המתעופפת בחופשיות ואי אפשר לכוון אותה אל מקום אחד - כן קללת חינם תחזור ותבוא לו (למקלל) ולא תבוא על המקולל.

 מצודות

כמו צפור הפורח מקנו להיות נודד להשיג מאכלו, וכמו הדרור (עטלף) הפורח מקנו לעוף השמים, הנה הם חוזרים לקנם - כן קללת חנם חוזרים ובאים אל המקלל עצמו, מפיו יצאו ואל קרבו יבואו.


 הקבלות

1. קללת חינם לו תבוא

העקרון שלפיו הקללה פוגעת במקלל עצמו נזכר כמה פעמים לגבי האבות ועם ישראל:

  • בראשית יב3: "וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ וּמְקַלֶּלְךָ אָאֹר, וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה"
  • בראשית כז29: "יַעַבְדוּךָ עַמִּים וישתחו[וְיִשְׁתַּחֲווּ] לְךָ לְאֻמִּים, הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ [וְיִשְׁתַּחֲווּ] לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ, אֹרְרֶיךָ אָרוּר וּמְבָרֲכֶיךָ בָּרוּךְ".
  • במדבר כד9: "כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ, מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר".

2. קללת חינם לא תבוא

ישנן דוגמאות רבות של קללות-חינם שלא גרמו כל נזק (ע"פ דוד אקסלרוד):

  • בראשית מד9: "אֲשֶׁר יִמָּצֵא אִתּוֹ מֵעֲבָדֶיךָ וָמֵת וְגַם אֲנַחְנוּ נִהְיֶה לַאדֹנִי לַעֲבָדִים": לא קרה דבר חריג לבנימין וגם לא לאחים.
  • בראשית מב37: "וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן אֶל אָבִיו לֵאמֹר אֶת שְׁנֵי בָנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ תְּנָה אֹתוֹ עַל יָדִי וַאֲנִי אֲשִׁיבֶנּוּ אֵלֶיךָ": לא קרה דבר חריג לא לבני ראובן, נכדי יעקב, לא לראובן ולא ליעקב.
  • שמואל ב ג35: "וַיָּבֹא כָל הָעָם לְהַבְרוֹת אֶת דָּוִד לֶחֶם בְּעוֹד הַיּוֹם וַיִּשָּׁבַע דָּוִד לֵאמֹר כֹּה יַעֲשֶׂה לִּי אֱלֹהִים וְכֹה יֹסִיף כִּי אִם לִפְנֵי בוֹא הַשֶּׁמֶשׁ אֶטְעַם לֶחֶם אוֹ כָל מְאוּמָה": לא קרה דוד חריג לדוד בעקבות כך;
  • שמואל ב יט14: "וְלַעֲמָשָׂא תֹּמְרוּ הֲלוֹא עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה כֹּה יַעֲשֶׂה לִּי אֱלֹקִים וְכֹה יוֹסִיף אִם לֹא שַׂר צָבָא תִּהְיֶה לְפָנַי כָּל הַיָּמִים תַּחַת יוֹאָב": לא קרה דבר חריג לדוד;
  • מלכים א ב23: "וַיִּשָּׁבַע הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בַּה' לֵאמֹר כֹּה יַעֲשֶׂה לִּי אֱלֹקִים וְכֹה יוֹסִיף כִּי בְנַפְשׁוֹ דִּבֶּר אֲדֹנִיָּהוּ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה": לא קרה דבר חריג לשלמה.
  • רות א 17: "בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת וְשָׁם אֶקָּבֵר כֹּה יַעֲשֶׂה ה' לִי וְכֹה יֹסִיף כִּי הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ": לא קרה דבר חריג לרות או לנעמי.

אולם, שני מקרים נראים כסותרים כלל זה.   רחל ויהונתן מתו שניהם בדמי ימיהם:  רחל מתה בלידתה,  ויהונתן מת במלחמה מול הפלשתים.     בשני המקרים, קדמה למוות קללה מפי אדם קרוב:

- יעקב, בעלה של רחל, אמר ללבן, בראשית לא32: "עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת אֱלֹהֶיךָ לֹא יִחְיֶה" (פירוט) - הוא קילל את מי שגנב מלבן את התרפים.  יעקב לא ידע שרחל גנבה אותם, אך בכל-זאת היא מתה.

- שאול, אביו של יהונתן, אמר, שמואל א יד39: "כִּי אִם יֶשְׁנוֹ בְּיוֹנָתָן בְּנִי כִּי מוֹת יָמוּת" - הוא רצה להוציא להורג את יהונתן על כך שאכל דבש, בניגוד לשבועה שהשביע שאול את העם.   אמנם, באותו זמן העם פדה את יהונתן, אך לאחר זמן הוא נהרג במלחמה עם פלשתים - גם כאן ניתן לראות בכך התגשמות של קללה.

איך זה מסתדר עם הפסוק האומר שקללת חינם לא תבוא? - נראה שבשני המקרים, האדם שמת לא היה צדיק לחלוטין:

- רחל גנבה, ועל-פי ההלכה - בן-נח שגונב חיב מיתה;

- יהונתן ביזה את אביו כשאמר, שמואל א יד29: "עָכַר אָבִי אֶת הָאָרֶץ".  לפי התורה, שמות כא17: "וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת", ודברים כז16: "אָרוּר מַקְלֶה אָבִיו וְאִמּוֹ".

אם כך, זו לא היתה לפי זה, המוות המוקדם לא נבע מהקללה דווקא, אלא מחטאם של הגיבורים; לא היתה כאן קללת חינם.

וכפי שסיכם בלעם, במדבר כג8: "מָה אֶקֹּב לֹא קַבֹּה אֵל, וּמָה אֶזְעֹם לֹא זָעַם ה'!" (ע"פ דוד אקסלרוד).

לדיון בנושא זה ראו: מות יהונתן ומות רחל.

2א. קללת חינם לא תבוא (זהירות! פירוש דמיוני)

ייתכן שהקללה בפסוק היא הקללה של אדם וחוה,   בראשית ג16: "אֶל הָאִשָּׁה אָמַר: הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ, בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים, וְאֶל אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ, וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ",   בראשית ג17: "וּלְאָדָם אָמַר: כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ, וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ, בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ".

הפסוק כולו מתאר את מחשבתם של רווקים ורווקות שאינם רוצים להתחתן: "אני רוצה להישאר חופשי/ה כציפור לנוד וכדרור לעוף! לא רוצָה להיכנס להריון וללדת בעצב! לא רוצֶה לשמוע בקול אשתי ולעבוד בזעת אפיי! קללת החינם שהתקללו בה אדם וחוה לא תבוא עליי!"...

---

 פרק כו    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות