ה' אוהב אותנו רק משום שאנחנו ענוים

קוד: ביאור:דברים ז7 בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: אראל

אל:

דברים ז7: " לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם, כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים "

לא משום שאתם רבים וגדולים יותר מכל העמים ה' חשק (רצה) ובחר בכם ; להיפך, ה' בחר בכם דווקא כשהייתם מעטים וקטנים יותר מכל העמים, ולכן ענוים יותר.

סגולות

1. ע"פ הפשט, הכוונה היא: ה' אוהב אתכם למרות שאתם מעטים: " כי היה ראוי שיהיו הרבים למלך כענין שכתוב (משלי יד כח) ברב עם הדרת מלך, ויפקיד שרי צבאות בראש הנשארים, ואתם המעט, ואע"פ כן חשק בכם ויבחר בכם " (רמב"ן, וגם רש"י - פירוש ראשון - כפשוטו) .

2. אך חז"ל דרשו, שהכוונה היא: ה' אוהב אתכם בגלל שאתם מעטים: " לפי שאין אתם מגדילים עצמכם כשאני משפיע לכם טובה, לפיכך חשקתי בכם: כי אתם המעט - הממעטין עצמכם:

כי אתם המעט - הרי כי משמש בלשון דהא [ה' אוהב אתכם בגלל שאתם המעט]." (רש"י - פירוש שני - מדרשו) .

התכונה שה' הכי אוהב בעם ישראל היא הענוה.

הקבלות

מעטים או רבים?

נאמר ב דברים א10: " ה' אֱלֹהֵיכֶם הִרְבָּה אֶתְכֶם , וְהִנְּכֶם הַיּוֹם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם לָרֹב "; וכן ב דברים ד6: " רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה " ( פירוט). אם כך, מדוע נאמר כאן שבני ישראל הם המעט מכל העמים ?

- נראה שהפסוק שלנו מדבר על התקופה שבה ה' בחר בעם ישראל, בימי האבות אברהם יצחק ויעקב, כשהם היו בודדים ומעטים בקרב עמי הארץ הרבים. וכן אמר יעקב, בראשית לד30: " וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר " ( פירוט), וכן ב דברים כו5: " אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה, וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט ; וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב " ( פירוט). ה' בחר בעם ישראל כשהם היו מעטים, ורק אחר-כך הרבה אותם.

גאוה או ענוה?

ישנו מדרש נוסף המשווה בין גאוותנים לבין ענוים; ראו משלי כט23: " גַּאֲוַת אָדָם תַּשְׁפִּילֶנּוּ, וּשְׁפַל רוּחַ יִתְמֹךְ כָּבוֹד " ( פירוט).

תגובות