יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » אחאב היה רשע
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

אחאב היה רשע

מתוך: ספרים » תנ``ך ומפרשיו פורסם בל' בשבט התשס"ח
בתשובה http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=94770 כתב הרב: "כמי שלומד הרבה תנ"ך אני נזהר זהירות יתרה להגדיר מיהו צדיק ומיהו רשע. דברי הנבואה מלמדים הרבה... על רחוקים מאוד שההתייחסות אליהם הייתה אחרת (אחאב)" וכאן http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=94851 הוסיף "השאלה שלך יוצאת מנקודת הנחה כי "כופר" הוא מושג מוחלט ההופך אדם לרשע, ו"מאמין" הוא מאמין מוחלט המוציא אותו מכלל רשע. אני חולק על שתי ההנחות האלה. הלומד נבואה יודע כי יכול להיות "כופר" שלא יוגדר כ"רשע" לצורך התייחסות אליו כאחד מישראל, ואף כתבתי בסוגריים בתשובה המקורית (אחאב)"

לענ"ד אחאב הוא לא דוגמה טובה, שהרי הנביא בפירוש מגדיר את אחאב כרשע, לא רק כהגדרה תיאורטית אלא גם כפסיקת הלכה למעשה, שאסור לשתף פעולה עמו ואסור לעזור לו, ולא רק עזרה בעניינים אישיים אלא גם עזרה במלחמה (דברי הימים ב יט2): "ויצא אל פניו יהוא בן חנני החזה, ויאמר אל המלך יהושפט "הלרשע לעזר ולשנאי ה' תאהב? ובזאת עליך קצף מלפני ה'!"'.

גם חז"ל הגדירו את אחאב כ"רשע" לגבי הפסוק "באבוד רשעים רינה".

ראיתי שכבר שאלו את הרב על אחאב: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=67592
והוא הפנה לתוספות סנהדרין כ:. עיינתי שם ולפי הבנתי הם בסה"כ דנים במעמדו ההלכתי של אחאב כמלך לעניין סמכות הפקעת קרקע; אין הם מתייחסים לשאלה אם הוא רשע או לא. ייתכן שיש לו דין מלך ומותר לו להפקיע קרקעות, אך יחד עם זה יש לו גם דין רשע וצריך להימנע מלהתחבר עמו (כדברי הנביא "הלרשע לעזור" וכדברי חז"ל "אל תתחבר לרשע").

יש סתירה-לכאורה בין דברי יהוא בן חנני לבין המעשה של אליהו, שרץ לפני מרכבתו של אחאב; אולם לענ"ד ההבדל ברור: המעשה של אליהו היה מייד לאחר שאחאב הרג את נביאי הבעל, מעשה שהיה התחלה של תשובה. מסתבר שאדם הנמצא בתהליך של תשובה לא נקרא רשע. לאחר מכן אחאב שוב שינה כיוון והתקלקל, ולכן אליהו לא כיבד אותו עוד.

אמנם, בימינו אין נביאים שיכולים לקבוע בוודאות מי צדיק ומי רשע, ולכן אני מסכים עם הרב שיש להיזהר כשמגדירים אנשים כ"רשעים" (כפי שכתב בתשובותיו הנ"ל). רציתי רק לציין שאחאב הוא לא דוגמה טובה, וכתמיהת הגמרא בכמה מקומות "מעשה לסתור?!".


התשובה:
שלום וברכה

אין ויכוח על כך שהיה רשע.
ברם, התעלמת לחלוטין מכל אגדות הש"ס שדיברו על דורו של אחאב ועל כך שלא היו דילטורין בימיו, ובשל כך ניצחו במלחמות, מה שלא אירע בימי דוד המלך באותם היקפים.
לאמור: חז"ל העלו על נס תכונות מסוימות של מלכותו ומנהיגותו ולא מנעו עצמם מלומר שעל אף רשעותו היו בו דברים מעולים יותר מדוד המלך !!
מכאן, לשוני הזהירה.


כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על אחאב היה רשע
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines